„Războiul civil” care divide UE din motive auto: Unde se află România

15 Mart. 2023, 05:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Mart. 2023, 05:30 // Actual //  bani.md

Interzicerea motoarelor cu combustie a împins blocul continental într-un nou război franco-german.

După o întâlnire la Strasbourg, miniștrii din mai multe țări (inclusiv România) care se opun interdicției de vânzare a mașinilor și camionetelor cu motoare cu combustie până în 2035, măsură deja acceptată de Parlamentul European și agreată în principiu de țările membre, au anunțat că proiectul are nevoie de schimbări.

Acest bloc al opoziției este condus de Germania, secondată de Cehia, Germania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Ungaria şi Slovacia.

Miniştrii Transporturilor din aceste state au discutat luni schimbările propuse la normele de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, pe fondul unei dispute cu privire la strategia blocului comunitar de tranziţie la vehiculele electrice, scrie Reuters.

„Nicio propunere (a Comisiei Europene – n.red.) nu corespunde cu ce ne așteptam și, de aceea, nu ne-am atins încă obiectivul”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, după întâlnire.

Guvernul german face presiuni pentru obținerea unei derogări asupra mașinilor care funcționează cu e-combustibil, o alternativă sintetică și mai ecologică a carburantului fosil ce poate fi folosită pe motoarele convenționale.

Împreună, aceste state au destulă greutate pentru un veto asupra proiectului, dar și asupra altor viitoare prevederi vizând emisiile poluante Euro 7 și creșterea eficienței combustibililor pentru camioane. „Nimănui nu-i pasă mai mult de e-combustibili decât Germaniei”, a spus Martin Kupka, ministrul ceh al Transporturilor, prezent la Strasbourg.

De cealaltă parte, Franța susține măsura de interzicere a motoarelor cu combustie și tranziția la mașinile electrice, fără derogări. Și nu are de gând să capituleze, notează Politico.

Franța a anunțat că sprijină planul UE de reducere la zero a emisiilor până în 2035, la fel și Spania. Spre deosebire de Berlin, aceste două state cu poziții importante pe piața auto europeană, susținute de câteva țări mai mici, au virat decis spre strategia de limitare a emisiilor poluante ale mașinilor.

„Suntem gata să ne luptăm pentru asta, fiindcă amânarea este o greșeală de mediu și cred că și o greșeală economică”, a spus ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, pentru France Info, luni, înaintea întâlnirii de la Strasbourg la care nu a participat niciun ministru francez.

Berlinul nu stă la discuții sterile

Germania a respins deja prima tentativă de armistițiu făcută de Bruxelles. Comisia s-a arătat dispusă să propună o declarație juridică, care să rezolve problema e-combustibililor. Însă oferta a fost refuzată de Berlin, unde Partidul Liber Democrat (FDP) al lui Wissing, susținător al industriei auto, controlează Ministerul Transporturilor.

FDP încearcă să speculeze tema, exploatând temerile legate de schimbarea dureroasă generată prin tranziția către vehiculele electrice și apărând poziția a sute de companii specializate în producția de componente pentru motoare cu combustie, care nu vor avea loc în lumea mașinilor electrice.

Bernd Reuther, purtătorul de cuvânt al FDP pe politici de transport, dorește o legislație separată pentru e-combustibili, dar redactarea ar dura mult și nu există nicio garanție că ar fi aprobată de Parlament și de alte țări.

Potrivit ministrului ceh Kupka, omologii săi din tabăra pro-combustie sunt încrezători că pot ajunge în următoarele zile la o înțelegere cu Comisia, inclusiv la „o derogare juridică obligatorie în alte moduri, nu prin redeschiderea legislației”. El nu a detaliat, însă, pe ce se bazează acest optimism.

Francezii îi lasă în ofsaid pe germani

La rândul său, Franța nu este interesată să schimbe o măsură agreată după aproape doi ani de discuții extenuante și finalizată de statele UE în timpul președinției franceze din 2022 la Consiliul European și care mai are nevoie doar de pasul formal al aprobării miniștrilor pentru a deveni lege.

„Economic este incoerent, industrial e periculos, nu este în interesul nostru național, nu este în interesul producătorilor noștri și mai presus de toate nu este în interesul planetei noastre”, a spus ministrul Le Maire despre eforturile de zădărnicire a planului interzicerii motoarelor termice.

De partea Franței și a Spaniei stau alte țări care apără planul de curățare a industriei auto până în 2035, precum Olanda, Belgia, Suedia, Danemarca și Irlanda.

Disputa subminează obiectivul Europei de a se poziționa ca lider global în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și riscă să degenereze într-o dezbatere transfrontalieră asupra echilibrului de putere din politicile continentale.

„Pentru francezi, situația reprezintă și o oportunitate. Cu cât contribuie mai mult la ideea că Germania se ocupă singură de asta, cu atât se întărește ideea că germanii nu sunt un partener de încredere”, a spus pentru Politico un diplomat dintr-o țară care susține interzicerea motoarelor cu combustie.

Le Maire vrea ca, în loc să protejeze tehnologia actuală, producătorii auto europeni să treacă rapid la vehicule electrice. El a susținut programele de subvenționare masivă pentru mașini electrice, precum și eforturile UE, care a pompat miliarde în dezvoltarea industriei de baterii. Spania face mișcări asemănătoare în sectorul bateriilor.

Pentru ministrul francez e mai important să susțină trecerea Europei la mașini electrice decât să reducă ritmul acestei tranziții prin crearea de incertitudini referitoare la termenul din 2035.

„Nu putem să spunem că există o urgență climatică – ceea ce este cazul, o știm cu toții în orașele noastre, în metropolele noastre care încă sunt prea poluate – și pe urmă să dăm înapoi cu obiectivul trecerii la vehiculele electrice”, a precizat Le Maire.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 19:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 19:49 // Actual //  Ursu Victor

Parlamentul Republicii Moldova urmează să facă o serie de modificări legislative menite să fortifice transparența și eficiența proceselor decizionale din cadrul Băncii Naționale a Moldovei Propunerile includ ajustări semnificative în componența și procedurile de numire și revocare a membrilor Consiliului de supraveghere și ai Comitetului Executiv, potrivit unui proiect de lege propus spre consultări publice.

Printre principalele modificări se numără excluderea unui membru din Consiliul de supraveghere care ocupă simultan funcția de viceguvernator al Băncii Naționale și creșterea numărului membrilor independenți ai Consiliului de supraveghere de la 4 la 5 De asemenea se propune introducerea consultării Consiliului de supraveghere de către Președintele Parlamentului Guvernatorul BNM sau Comisia economie buget și finanțe în funcție de poziția vizată. Avizul emis de Consiliu va fi prezentat Parlamentului și audiat înainte de votul pentru numirea candidaților

Modificările propun și consolidarea procedurilor de revocare prin asigurarea dreptului la audiere pentru membrii organelor de conducere înainte de emiterea unei hotărâri de revocare. Totodată implicarea Președintelui Republicii Moldova în procesul de revocare va crea o procedură de dublu veto iar contestațiile privind hotărârile de revocare vor fi soluționate în termen de 3 luni

Pentru a asigura o mai bună calificare și eligibilitate a membrilor Consiliului de supraveghere se extind domeniile de calificare și se reduce durata mandatului membrilor independenți de la 7 la 5 ani astfel evitându-se suprapunerea mandatelor. Măsurile includ și notificarea anticipată a Parlamentului despre expirarea mandatelor membrilor și stabilirea unui termen clar pentru numirea noilor membri după încheierea mandatelor

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău