Războiul maşinilor electrice China-Occident s-a terminat. Chinezii au câştigat

26 Dec. 2024, 17:00
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
26 Dec. 2024, 17:00 // Actual //  Ursu Victor

În 2025 China va depăşi Occidentul la vânzările de maşini electrice. Toate prognozele indică o creştere fulminantă a vânzărilor de automobile „verzi” în raport cu cele tradiţionale, în timp ce piaţa din Europa şi SUA  încetineşte reflectând adoptarea lentă de către industria auto tradiţională a noii tehnologii, incertitudinea privind subvenţiile din partea statului şi creşterea protecţionismului împotriva importurilor din China, scrie FT.

Potrivit prognozelor, în 2025 numărul automobilelor electrice din China s-ar dubla – de la 5,9 milioane în 2022 la 12 milioane – iar vânzările de autovehicule tradiţionale vor scădea cu peste 10% anul viitor, ajungând la mai puţin de 11 milioane, reflectând o scădere de aproape 30% faţă de 14,8 milioane în 2022.

Robert Liew, director de cercetare în domeniul energiei regenerabile pentru Asia-Pacific la Wood Mackenzie, a declarat că succesul chinezesc în domeniul automobilelor electrice este o doavadă a dezvoltării puternice a tehnologiei în interiorul ţării şi a faptului că au reuşit cu succes să îşi securizeze lanţurile de aprovizionare globală pentru resursele necesare automobilelor electrice.

„Vor să electrifice totul. Nicio ţară nu se apropie de nivelul Chinei” a spus Robert Liew.

Deşi ritmul de creştere a vânzărilor de vehicule electrice în China a încetinit din frenezia post-Covid, previziunile sugerează că obiectivul oficial al Beijingului, stabilit în 2020, ca vehiculele electrice să reprezinte 50 % din vânzările de automobile până în 2035, va fi atins cu 10 ani mai devreme decât era prevăzut.

Previziunile marilor bănci internaţionale privind China subliniază faptul că, în următorul deceniu, fabricile create în China pentru a produce zeci de milioane de autovehicule cu motoare tradiţionale nu vor mai avea aproape nicio piaţă internă de deservit.

Totodată ele atrag atenţia că ascensiunea rapidă a industriei chineze de vehicule electrice ameninţă acum campionii naţionali ai producţiei auto din Germania, Japonia şi SUA.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Nov. 2025, 11:10
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
27 Nov. 2025, 11:10 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importul de motorină prin portul moldovenesc Giurgiulești a fost deblocat, transmit surse citate de publicația enkorr. Potrivit comercianților din piață, restricțiile au fost ridicate încă de vinerea trecută, însă fluxurile de aprovizionare nu au revenit încă la nivelurile obișnuite.

Traderii intervievați se arată rezervați în privința reluării exporturilor prin terminal, considerând redeschiderea mai degrabă un factor suplimentar de concurență pentru porturile ucrainene, decât o soluție logistică avantajoasă. „Logistic nu este mai convenabil decât porturile ucrainene, însă uneori, din cauza diferențelor de preț, poate destabiliza ușor piața”, a declarat unul dintre interlocutorii publicației.

Deblocarea portului Giurgiulești are loc în contextul în care autoritățile ucrainene au reluat eforturile de consolidare și diversificare a rutelor de aprovizionare cu combustibil, pe fondul riscului unor noi atacuri rusești asupra infrastructurii energetice. În ultima săptămână, trei ședințe de lucru, conduse de viceministrul Energiei Mykola Kolisnyk, au fost dedicate analizării situației de pe piața carburanților și identificării pașilor necesari pentru creșterea capacității de import și stocare.

Amintim că în octombrie 2023, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a întocmit o listă de porturi care, potrivit datelor sale, ar fi primit produse petroliere de origine rusă. Printre ele s-a regăsit și Giurgiulești, unde au fost documentate livrări din porturi mici rusești. Sancțiunile impuse vizau exclusiv motorina, importul de benzină continuând fără întreruperi.

Conform datelor Grupului de consultanță A-95, în anul 2023 importurile de motorină din Republica Moldova au însumat 304 mii tone, aproximativ 5% din totalul importurilor Ucrainei. După blocarea terminalului, livrările s-au prăbușit drastic, coborând la doar 9 mii tone în 2024.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII