Occidentul și-a propus să blocheze aviația civilă rusă după invadarea Ucrainei, interzicând exportul de piese pentru aeronave. Un amplu examen al datelor vamale rusești, realizat de departamentul de investigații al postului finlandez Yle, arată însă că strategia a eșuat: între februarie 2022 și septembrie 2024, în Rusia au intrat componente Airbus și Boeing de cel puțin un miliard de euro, deși tranzacțiile erau interzise.
Airbus: piese în valoare de circa 600 mil. de euro;
Boeing: piese de aproape 400 mil. de euro;
peste 4 000 de livrări identificate;
În livrarea pieselor sunt implicate peste 360 de companii din Turcia, China, Emiratele Arabe Unite, Gabon și alte state neafectate de sancțiuni, inclusiv Republica Moldova, care a livrat piese Rusiei de circa 30 milioane de dolari.
Moscova a construit o rețea de intermediari care cumpără componente critice – de la motoare noi până la sisteme radar și computere de bord cu dublă utilizare – apoi le redirecționează spre operatorii ruși. Beneficiare: zeci de companii aeriene, între care S7 Engineering, specializată în întreținerea aparatelor occidentale și aflată pe listele de sancțiuni.
În 2022, Rusia a reținut aproximativ 500 de avioane luate în leasing de la companii occidentale. Pentru a le ține operaționale are nevoie permanentă de piese originale, pe care le obține fie prin această rețea de import paralel, fie prin achiziția de aeronave vechi destinate dezmembrării.
Solicitate de Yle, cele două grupuri au refuzat interviuri și au trimis declarații succinte:
Airbus: „respectăm toate sancțiunile; nu există cale legală de a exporta piese în Rusia, iar producătorii nu pot controla circulația componentelor second-hand”.
Boeing: „din 2022 am suspendat livrările și suportul tehnic; continuăm să respectăm legislația americană și internațională”.
Ambele companii au evitat să explice cum verifică destinația finală a pieselor vândute prin intermediari.
Profesorul Stephen Wright (Universitatea Tehnologică Dublin) notează că Rusia a pierdut teren în producția de aviație civilă, concentrându-se pe sectorul militar. În lipsa pieselor originale, operatorii recurg la copii low-cost și la „canibalizarea” avioanelor vechi, ceea ce degradează standardele de siguranță:
„Nivelul de securitate al zborurilor rusești se întoarce cu ani în urmă; multe incidente nici nu mai sunt raportate, pentru că divulgarea problemelor poate fi periculoasă.”
Deși Wright consideră improbabil ca piesele occidentale să fie folosite direct în aplicații militare – „tehnologia de pe avioanele civile e mai puțin avansată decât cea militară rusă” – el avertizează că menținerea acestei rețele comerciale subminează eficiența regimului de sancțiuni.