Trump anunță tranzacția de 1 trilion de dolari cu Ucraina! Acordul pe minerale și resursele naturale, încheiat vineri

26 Feb. 2025, 10:46
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
26 Feb. 2025, 10:46 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Președintele SUA, Donald Trump, a declarat că un acord între Statele Unite și Ucraina referitor la resursele minerale ar putea ajunge la o valoare de până la 1 trilion de dolari, iar semnarea acordului este programată pentru vineri, 28 februarie. În timpul unei discuții cu jurnaliștii la Casa Albă, Trump a afirmat: „Am auzit că el (președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski) vine vineri [28 februarie]. Dacă vrea să-l semneze (acordul) cu mine – să fie”. Trump a subliniat că acordul va viza nu doar metalele rare, ci și alte resurse ucrainene.

Trump a adăugat că contribuabilul american va „recupera banii” după ce Statele Unite au trimis 350 de miliarde de dolari în ajutor Ucrainei, exprimându-și intenția de a „întări Ucraina” și de a-i oferi „dreptul de a continua lupta”.

Anterior, oficialii ucraineni au informat Financial Times (FT) că Kievul și Washingtonul au ajuns la un acord privind termenii viitorului acord de minerit. Versiunea finală a acordului, datată 24 februarie, prevede crearea unui fond special în care 50% din veniturile generate de „monetizarea viitoare” a resurselor minerale, inclusiv petrol și gaze, precum și logistica aferentă, vor fi depuse. Totuși, acordul nu va include mineralele care deja contribuie la bugetul Ucrainei, ceea ce înseamnă că nu va afecta activitatea companiilor precum Naftogaz sau Ukrnafta, după cum a menționat FT. De asemenea, a fost eliminată prevederea privind crearea unui „fond de reconstrucție” pentru Ucraina în valoare de 500 de miliarde de dolari, iar acordul nu face nicio mențiune despre garanțiile de securitate din partea SUA pentru Ucraina, un punct solicitat insistent de președintele Zelensky.

Potrivit CNN, oficialii ucraineni au decis să amâne discuțiile privind „detaliile tehnice problematice”, inclusiv garanțiile de securitate, având în vedere că partea americană se opune ferm acestora. Oficialii ucraineni speră că această problemă va fi ridicată în cadrul întâlnirii viitoare dintre Trump și Zelensky. „Din partea noastră, totul este pregătit”, a declarat o sursă ucraineană, subliniind că Ucraina a făcut tot posibilul pentru ca termenii să fie acceptabili.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII