Turcia: în economia betoanelor şi a proiectelor faraonice de construcţii, blocurile simple de locuinţe se prăbuşesc

09 Feb. 2023, 08:37
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Feb. 2023, 08:37 // Actual //  bani.md

Bursa de acţiuni de la Istanbul şi-a suspendat ieri activitatea de tranzacţionare după ce princi­pa­lul indice s-a prăbuşit cu 7% în prima oră de la deschidere. Bur­sa a funcţionat cu înreruperi şi luni, ziua devas­tatoarelor cutremure, şi marţi, zi de şoc şi do­liu, timp în care cotaţiile celor mai multe acţi­uni au căzut. Excepţie au făcut titlurile celor mai mari companii de construcţii din Turcia, printre care Konya Cimento, Oyak Ci­mento, Afyon Cimento, Nigbaş şi Cimbeton.

În două zile, acestea au crescut cu peste 20%. Konya a urcat cu 40% în trei zile. Este o dovadă, spun unii, că Turcia este o economie a cimentului. Una care a crescut până acum da­to­rită construcţiilor, a proiectelor de şantiere faraonice ordonate de preşedintele Erdogan şi la care participă holdinguri imense care deţin monopolul afacerilor şi contractelor cu statul. Erdogan vrea şi a propus, spre exemplu, con­struirea unui tunel de auto­stra­dă şi cale ferată pe sub strâm­toarea Bosfor, un poiect eva­luat la 3,5 miliarde dolari.

Pe sub strâmtoare mai trec două tune­luri, unul ru­tier şi unul feroviar. Sunt con­struc­ţii titanice, sim­bo­luri ale puterii, care au consu­mat mult efort şi resurse. Dar seismele devastatoare de luni au ex­pus cât de neglijat a fost sec­torul con­strucţiilor civile. Mii de oameni au pierit pentru că locuinţele în care stăteau, blocuri noi sau vechi, construcţii comerciale şi spitale s-au prăbuşit. Oraşele devastate vor trebui reclă­dite, cu ciment şi beton de la Konya Cimento, Oyak Cimento, Afyon Cimento, Nigbaş şi Cimbeton.

Erdogan vrea şi a propus, spre exemplu, construirea unui tunel de autostradă şi cale ferată pe sub strâmtoarea Bosfor, un poiect evaluat la 3,5 miliarde dolari. Pe sub strâmtoare mai trec două tuneluri, unul rutier şi unul feroviar. Sunt construcţii titanice, simboluri ale puterii, care au consumat mult efort şi resurse.

De aceea investitorii de pe Bursa de la Istan­bul s-au înghesuit în ziua dezastrului să cumpere acţiunile acestor compa­nii. Nu este nimic anormal în această orien­tare deoa­re­ce investitorii vor căuta întot­deauna să-şi protejeze capitalul şi să facă profit. Acesta este rolul pieţei de acţiuni. Dar mulţi se întreabă de ce a rămas Bursa deschisă când totul în afară de acţiunile producătorilor de beton şi ciment se ducea în jos. Sectorul construcţiilor are una dintre cele mai mari concentraţii de locuri de muncă. Este şi unul controversat deoarece în ultimele două decenii Erdogan a prioritizat infrastructura şi investiţiile în locuinţe.

Cutremurul devastator din 1999 cunoscut ca seismul din Izmit ar fi trebuit să reprezinte în punct de cotitură în politica Ankarei privind planificarea urbană pentru micşorarea impac­tului dezastrelor produse de mişcările pămân­tului şi într-un fel a fost pentru că de atunci au fost investite miliarde de dolari în oraşe mari cum este Istanbulul, apropiat de Izmit.

Însă cutremurul de atunci a afectat o re­giune bogată, vizitată de milioane de turişti străini. Cutremurele de luni au lovit provincii sărace. În trecut, opoziţia l-a criticat pe Erdogan că construieşte pentru Turcia o eco­nomie a cimentului, oportunitate pentru a-şi îmbogăţi aliaţii politici şi sursele de finanţare. Criticii lui Erdogan spun că acesta conduce economia prin intermediul „găştii celor cinci“ – Cengiz Holding, Kalyon Construction, Kolin Construction, Limak Holding şi MNG Holding. După privatizările stabilite de Erdogan cu FMI pentru scoaterea economiei din criză când acesta a venit la putere în 2002, cele cinci conglomerate cu cinci patroni au primit cele mai multe şi valoroase contracte cu statul, în numele modernizării Turciei.

CEO-ul de la Cengiz Holding, Mehmet Cengiz, este nu doar prieten apropiat al lui Erdogan, ci şi unul dintre cei mai bogaţi oameni din Turcia, potrivit Forbes. O analiză a Băncii Mondiale a găsit că Cengiz Holding a primit contracte cu statul turc de peste 42 de miliarde de dolari între 2002 şi 2020, adică de când partidul lui Erdogan, AKP, este la putere. De ce Erdogan, şi alţi lideri cu tendinţe autoritare, aleg construcţiile? Nicio bulă nu este mai uşor de umflat sau dezumflat decât această piaţă, arată Forbes.

Trei economişti intervievaţi de Reuters au calculat că dacă activitatea economică din regiunea afectată scade cu 50%, va fi nevoie de 6-12 luni pentru ca aceasta să-şi revină. Astfel, impactul dezastrului asupra creşterii economice din 2023 ar putea fi de până la două puncte procentuale. Puţin, aceasta deoarece zona afectată este una dintre cele mai slab dezvoltate ale Turciei.

Sectorul este o uriaşă şi eficientă maşină de spălat bani şi priorităţile din economie pot fi o justificare suficientă pentru a proiecta tra­seul unei autostrăzi astfel încât să altereze isto­ria ţării şi să divizeze sau să şubrezească comu­nităţi care se opun puterii. Acum, companiile mari de construcţii turce, inclusiv cele apro­piate AKP, au trimis echipe de salvatori şi echi­pa­mente în zonele lovite de cutremur. Seismul a afectat o regiune care participă cu aproape 10% la PIB-ul ţării, cu 8,5% la ex­porturi şi cu 7% la importuri.

O evaluare a perturbărilor este dată de scăderea cu 11% a consumului de energie în ziua contremurelor. O estimare a pagubelor provocate industriei este imposibilă deocam­dată. În regiune, una dintre industriile predo­mi­nante este cea a procesării fierului vechi, iar directorii fabricilor de profil nu au raportat distrugeri semnificative la clădiri. Însă activita­tea a încetat complet.

Muncitorii au alte priorităţi, iar alimentarea cu energie a fost întreruptă. Trei economişti intervievaţi de Reuters au calculat că dacă activitatea economică din regiune scade cu 50%, va fi nevoie de 6-12 luni pentru ca aceasta să-şi revină. Astfel, impactul dezastrului asupra creşterii economice din 2023 ar putea fi de până la două puncte procentuale. Puţin, aceasta deoarece zona afectată este una dintre cele mai slabe dezvoltate ale Turciei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Apr. 2025, 13:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Apr. 2025, 13:41 // Actual //  Ursu Victor

Goldman Sachs a redus semnificativ prognozele pentru prețul mediu al petrolului în 2025 și 2026, invocând riscurile tot mai mari generate de un război comercial global și de creșterea ofertei de țiței din partea OPEC+, ceea ce ar putea conduce la o recesiune economică, notează Reuters.

Conform noilor estimări, prețul mediu al petrolului Brent pentru 2025 este redus cu 5,5%, la 69 de dolari pe baril, iar prețul pentru WTI (West Texas Intermediate) cu 4,3%, la 66 de dolari. Pentru 2026, Goldman a scăzut prognoza și mai mult: cu 9% pentru Brent (62 USD/baril) și cu 6,3% pentru WTI (59 USD/baril).

„Riscurile pentru aceste prognoze revizuite sunt în continuare în scădere, mai ales pentru 2026, având în vedere amenințarea tot mai mare a unei recesiuni globale și, într-o măsură mai mică, a unei creșteri a ofertei OPEC+”, au precizat analiștii Goldman Sachs într-o notă transmisă investitorilor.

Vineri dimineață, la ora 04:08 GMT, Brent se tranzacționa la 69,59 USD/baril, iar WTI la 66,39 USD/baril.

Joi, prețurile petrolului au suferit cele mai mari scăderi procentuale din 2022 încoace, după ce președintele SUA, Donald Trump, a anunțat tarife comerciale reciproce impuse unui număr mare de țări. În paralel, opt membri OPEC+ au anunțat devansarea planului de eliminare a restricțiilor de producție, urmând să majoreze producția în luna mai.

Goldman a subliniat că această decizie demonstrează flexibilitatea OPEC+ de a implementa rapid creșteri mari ale producției, ceea ce reduce șansele ca prețul petrolului să fie susținut pe termen scurt de o scădere a ofertei.

Brokerul de pe Wall Street a ajustat în jos și prognoza privind creșterea cererii de petrol. Goldman se așteaptă acum ca cererea globală să crească doar cu 600.000 barili/zi în 2025, față de estimarea anterioară de 900.000 barili/zi, iar în 2026 creșterea a fost revizuită la 700.000 barili/zi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | NOUA MINISTRĂ A DEZVOLTĂRII ECONOMICE ȘI DIGITALIZĂRII A DEPUS JURĂMÂNTUL
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | SALVATORII ATENŢIONEAZĂ DESPRE PERICOLELE INCENDIILOR DE VEGETAŢIE
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ
NO COMMENT | INTERVENŢIA POMPIERILOR LA LICHIDAREA INCENDIULUI DIN CAPITALĂ