Un nou lockdown în Moldova? Ministrul Economiei: Evident că luăm în considerare un lockdown, discutăm toate scenariile

20 Sept. 2021, 23:21
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Sept. 2021, 23:21 // Actual //  MD Bani

Instituirea unui lockdown în Republica Moldova şi mai ales în Chişinău, depinde de gradul de vaccinare a cetăţenilor, de evoluţia virusului, dar şi de cum vor fi respectate măsurile împotriva coronavirusului. Despre aceasta a anunţat ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova, care a menţionat că pentru a evita un asemenea scenariu, în Chişinău ar putea fi introdus certificatul verde de imunizare împotriva COVID-19.

Sergiu Gaibu spune că noile măsuri împotriva COVID-19 sunt luate de Ministrul Sănătăţii, iar acestea sunt dictate de datele epidemiologice, dar şi de rata de vaccinare anti COVID-19 în Republica Moldova.

„Situaţia dată este monitorizată de Ministerul Sănătăţii. Anume medicii ne pot spune când şi ce măsuri trebuie să fie luate pentru a diminua riscurile cetăţenilor ce ţin de pandemie. Cu toate acestea, din păcate, observăm că gradul de infectare este în creştere şi se planifică anumite măsuri. Cunoaştem că această variantă a virusului are un grad mai mare de infectare, respectiv măsurile trebuie să fie adaptate la situaţia dată. Spre deosebire de valul precedent, există acum posibilitatea de vaccinare. Anumite restricţii au fost puse în aplicare. Apropo, la teatre s-au testat deja şi ar fi mai bine de păstrat un procent mai mare de locuri disponibile, dar în schimb să fie COVID free zone (n. red. zona liberă fără COVID-19 pentru persoanele testate sau vaccinate anti SarsCov2)”, a declarat Sergiu Gaibu.

Totuşi, ministrul spune că un asemenea scenariu este discutat, însă pentru a evita carantina totală, ceea ce ar duce la un impact negativ asupra economiei interne, iniţial sunt impuse o serie de măsuri restrictive anti coronavirus, cum ar fi prezentarea certificatului de vaccinare la intrarea în restaurante, cafenele, baruri, etc.

„Cel mai rău lucru ar fi ca să ajungem în situaţia de lockdown, de aceea trebuie să facem tot posibilul să nu ajungem la această situaţie. Tocmai de aceea sunt necesare anumite măsuri, un pic mai restrictive, dar să permită evitarea lockdown-ului. Conteză procentul populaţiei care este vaccinată, contează restricţiile care se vor lua în anumite regiuni diferenţiate pentru zone cu cod roşu, galben, portocaliu. Evident că luăm în considerare un lockdown, discutăm toate scenariile şi contează şi cât va fi durata acestui lockdown. Din păcate, acest lucru depinde de evoluţia virusului, gradul de conştientizare a populaţiei despre lucrul acesta. Totuşi trebuie de evitat manifestările foarte mari sau cel puţin să fie respectate acele condiţii de verificare, fie că este vaccinat, fie că are anti corpi sau are un test negativ. Deci lucrul acesta trebuie să se respect, mai ales acolo unde sunt aglomeraţiile mari”, a mai precizat ministrul Economiei.

De cealaltă parte, preşedintele Asociaţiei „MĂR”, spune că introducerea certificatelor ar afecta mult activitatea celor din domeniul HoReCa, ţinând cont de rata de vaccinare din R. Moldova. Mai mult ca atât, Aneta Zasaviţchi spune că unele ţări care au introdus această măsură au înregistrat un eşec, restaurantele fiind nevoite să îşi sisteze activitatea.

„Afectează foarte mult luând în consideraţie rata de vaccinare mică pe ţară. Respectiv ne aşteptăm la o scădere a consumului foarte drastică pentru că această condiţionare are un impact direct asupra situaţiei economice a restaurantelor şi care se răsfânge asupra angajaţulor HoReCa. Dacă luam exemplul altor state unde aceste certificate au fost introduse, rata de vaccinare era de peste 50-60 de procente. O situaţie mai tristă a fost în Federaţia rusă unde a fost introdus acest certificat de vaccinare, iar după o săptămână de lucru şi-au sistat de sine stătător activitatea pentru că înregistrau -90 de % pierderi. Este foarte important să ştim în ce condiţii să activăm şi în ce circumstanţe epidemiologice”, a declarat Aneta Zasaviţchi, preşedintele Asociaţiei „MĂR”.

Amintim că, mâine, 22 septembrie, Comisia Naţională Extraordinară în Sănătate Publică (CNESP) urmează să se întrunească în şedinţă pentru a anunţa noile măsuri în lupta cu pandemia. Totodată, potrivit datelor prezentate de Ministerul Sănătăţii, în ultimele 24 de ore, zece pesroane au decedat din cauza complicaţiilor provocate de COVID-19, fiind înregistrate 950 de cazuri noi de SarsCov2.

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală