Vești proaste pentru moldoveni! S-au scumpit creditele

20 Mart. 2022, 12:26
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  bani.md
20 Mart. 2022, 12:26 // Bănci şi Finanţe //  bani.md

În luna februarie 2022, creditele noi acordate au constituit 4 miliarde de lei, în creștere cu 50,5 la sută față de luna februarie 2021, potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei.

Din totalul împrumuturilor acordate, 74,6 la sută reprezintă creditele în moneda națională, care au constituit 3 001,9 milioane lei (+38,8 la sută față de luna precedentă și +51,5 la sută față de februarie 2021) și 23,8 la sută reprezintă creditele în valută, al căror volum recalculat în MDL a constituit 959,2 milioane lei (+50,4 la sută față de luna precedentă și +46,9 la sută față de februarie 2021).

Cele mai solicitate împrumuturi rămân cele o perioadă scurtă de timp de la 2 până la 5 ani, cu o pondere de 52,4 la sută în totalul creditelor acordate. Volumul acestor credite acordate persoanelor juridice a constituit 36,1 la sută din totalul creditelor.

Cele mai multe credite au fost acordate comerțului – 32%, industriei energetice- 25% și agriculturii – 14,5%, iar cele mai puține domeniului transporturilor – 3%.

În ceea ce privește rata dobânzii, comparativ cu perioada similară a anului precedent, rata medie nominală ponderată la creditele acordate în moneda națională a crescut cu 1,81 p.p., la cele în valută rata nu s-a schimbat, iar la cele atașate la cursul valutei s-a micșorat cu 0,46 p.p.

Volumul creditelor în moneda națională acordate persoanelor fizice, în luna februarie 2022, s-a majorat comparativ cu luna precedentă cu 20,1 la sută și a constituit 1 miliard de lei. Din perspectiva scopului creditelor acordate, creditele de consum au deținut cea mai mare pondere (64,9 la sută) și au fost acordate cu o rată medie de 10,67 la sută (+0,03 p.p. comparativ cu luna precedentă și +5,23 p.p. comparativ cu februarie 2021).

Rata medie la creditele imobiliare s-a micșorat cu 0,10 p.p față de luna precedentă și s-a majorat cu 1,03 p.p. față de februarie 2021, la 7,90%. La creditele de consum rata dobânzii a fost de 10,67%.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII