În loc de pensulă, el înmoaie cuţitul în vopsea şi scrie poveşti pe şevalet. Istoria pictorului Ionel Aungurenci

01 Sept. 2021, 15:23
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
01 Sept. 2021, 15:23 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Majoritatea picturilor pe care le semnează Ionel Aungurenci sunt realizate în cuţit. În loc de pensulă, el înmoaie cuţitul în vopsea şi scrie poveşti pe şevalet, având mereu surpriza de a vedea ce formă va lua tuşa următoare. Pictează în special oameni şi caută să culeagă din interacţiunile cu ei emoţii pe care să le transpună în tablouri, scrie Ziarul Financiar.

„Am fost atras de pictură de mic. În şcoală, cred că cel mai mult îmi plăceau orele de desen, asta când nu făceam matematică în acele ore şi aşa puţine. Cred că aveam 22 de ani când mi-am cumpărat primele vopsele în ulei şi nu prea aveam idee ce înseamnă să pictezi cu adevărat“, rememorează Ionel Aungurenci.

Nu îşi permitea, pe atunci, să-şi cumpere şi pânză, aşa că a tăiat un cearşaf şi a început să picteze pe el. Nu înţelegea prea bine ce înseamnă arta, dar o conexiune exista.

În anii următori, a început să viziteze muzee şi să fie tot mai expus la artă, o condiţie esenţială pentru un creator, spune el astăzi.

„Legătura mea cu arta, destul de firavă până atunci, a devenit foarte strânsă după ce am început un curs de pictură cu Magda Văcariu în Braşov. Acolo, pe lângă faptul că am început să pictez mai mult şi să fiu pentru prima dată îndrumat, eram permanent în contact cu lumea artei.“ Practic, avea cu cine discuta despre artă şi crede că asta era cel mai important.

Când vine vorba despre stilul pe care şi l-a format, Ionel Aungurenci spune că acesta este mai degrabă o entitate în metamorfoză pe tot parcursul vieţii. Însă chiar dacă se tot schimbă, el poartă amprenta unică a artistului.

„În acest moment al stilului meu, eu încerc să întrepătrund elementele unui tablou care par banale sau chiar lipsite de sens dacă sunt luate separat, însă împreună se completează şi devin un tot.“ Crede că e un fel de lecţie învăţată în viaţă: nu poţi analiza o fiinţă, un obiect, o acţiune eliminând contextul în care se află.

Cele mai multe picturi ale lui sunt făcute în cuţit, un instrument despre care spune că îi dă o libertate pe care pensula nu o poate oferi, pentru că este mai precisă şi mai previzibilă. În cuţit însă, nu ştie niciodată cum va arăta tuşa următoare şi poate obţine texturi mai variate şi, în acelaşi timp, mai expresive.

„Majoritatea picturilor mele sunt cu şi despre oameni. Mai precis, despre emoţiile pe care mi le transmit.“

E vorba, în general, despre oameni simpli, care fac activităţi obişnuite, care nu ies neapărat în evidenţă sau care pur şi simplu stau.

„Aş zice că sunt oameni care, prin gesturile lor, îmi transmit o stare care uneori este pozitivă, alteori e negativă şi fac asta cu o anumită sinceritate care mă atrage.“

Inspiraţia pictorului  poate veni în orice moment. De pildă, nu de mult, Ionel Aungurenci traversa Bucureștiul într-o zi de lucru cam pe la ora la care oamenii ies de la birou, iar oraşul freamătă atât de maşini, cât şi de pietoni. A căutat măcar un chip care să-i transmită sentimentul de fericire, dar fără succes: toţi trecătorii păreau obosiţi, îngânduraţi, fiecare în lumea lui. Genul acesta de observaţii îl inspiră şi se crede în stare să stea zile întregi doar ca să se uite la oameni.

Odată ideea plantată în mintea lui, procesul de creaţie îşi urmează firul. Uneori, poate fi o exprimare rapidă, o dorinţă de a-şi vedea gândurile puse pe pânză. Alteori, o lucrare poate să dureze zile sau chiar luni până când artistul decide cum vrea să arate.

„Unii artişti previzualizează sau schiţează cum vor să arate lucrarea la final. Eu prefer să o descopăr în timp ce lucrez.“

Niciodată nu ştie cum va arăta lucrarea la final, ceea ce face procesul de creaţie şi mai plăcut.

„La fiecare lucrare sunt ca un copil care aşteaptă emoţionat să-şi deschidă cadoul de Crăciun.“

Nici măcar culorile pe care le va folosi nu le stabileşte dinainte. A avut tablouri pe care le-a început în anumite nuanţe, pentru ca la final să fie totul diferit. Dar tocmai faptul că nu ştie de la început cum va arăta lucrarea îl face să picteze mereu cu plăcere şi fără aşteptări care l-ar putea dezamăgi la final.

„Aş putea spune că aloc câteva zile până la o săptămână pentru o lucrare. Dar asta înseamnă strict timpul lucrat, pentru că uneori pot face şi pauze. Nu pot picta oricând, trebuie să am o anumită dispo­ziţie, să simt că vreau să pictez în acel moment şi că mă voi concentra strict pe procesul de creaţie.“

Nu are un atelier pentru pictură, deşi visează la asta, însă are un „colţ al artistului“, cum îi spune el, amenajat în apartamentul în care locuieşte. Nişte rafturi cu materiale pentru pictură, tablouri terminate, completate de alte tablouri agăţate direct pe perete şi un şevalet mereu pregătit pentru o nouă lucrare, toate acestea compun zona preferată din casa lui Ionel Aungurenci.

„Când pictez, ascult mereu muzica pe care o aleg în funcţie de moment. De obicei, pun muzică italienească mai veche, dar diferite stiluri. Uneori, prefer muzica clasică sau reggae. Alegerea muzicii cred că e legată şi de subiectul picturii.“

Pictează în general în interior şi preferă să nu fie distras, pentru a se putea concentra sută la sută pe procesul creaţiei. Când pictează alături de alte persoane însă, îi place să observe ce realizează ceilalţi şi să facă schimb de opinii.

„Finalul unei picturi este totdeauna greu, pentru că aş putea lucra la nesfârşit şi tot ar mai fi câte ceva de făcut.“ Pur şi simplu, la un moment dat, spune că e suficient şi pune pensula jos. „E un fel de căutare a perfecţiunii, deşi ştii că nu o vei găsi niciodată.“

Majoritatea tablourilor semnate de Ionel Aungurenci sunt ulei pe pânză, lucrate în cuţit, însă mai obişnuieşte să folosească şi vopsele acrilice şi a început să facă şi colaje, în combinaţie cu vopsele. Încearcă să diversifice, pentru a obţine efecte şi texturi noi, însă favoritul, dintre toate materialele, rămâne uleiul.

Când vine vorba despre lucrările lui însă, nu e loc de o favorită. Există câteva pe care le îndrăgeşte mai mult, însă nu ar putea alege doar una dintre toate. Lucrează şi pe bază de comandă, dar îşi rezervă dreptul de a face o selecţie.

„Criteriul principal este ca lucrarea comandată să-mi placă în primul rând mie. M-aş simţi ca şi cum aş înşela dacă nu aş face-o.“ Când cineva face o comandă, de cele mai multe ori îi cere să fie după o imagine de care este ataşat emoţional, însă lui nu-i transmite acelaşi mesaj.

La o comandă de portret, de exemplu, Ionel Aungurenci solicită mai multe imagini din care el o alege pe cea care i se pare cea mai bună sau încearcă să ia câte ceva din fiecare. De multe ori însă, clientul se arată nemulţumit, în viziunea lui lucrarea fiind bună doar dacă seamănă cu modelul.

„În realitate, aportul artistului face o lucrare specială şi asta încerc mereu să-i fac pe clienţi să înţeleagă. Ca orice artist, prefer să aleg eu ce pictez pentru că aşa voi pune în lucrare tot ce am mai bun.“

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală