Vagoanele și infrastructura feroviară sunt la limita exploatării. Ce spune directorul CFM

12 Ian. 2023, 10:01
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Ian. 2023, 10:01 // Actual //  MD Bani

Infrastructura feroviară, vagoanele și locomotivele Gării, sunt la limita termenului de exploatare, a declarat directorul Întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM), Oleg Tofilat în cadrul emisiunii „Puncte de Reflecție” de la Vocea Basarabiei.

Potrivit directorului CFM este necesară procurarea de locomotive și vagoane noi, întrucât cele existente ar putea în scurt timp să nu mai fie acceptate în circuitul internațional.

În prezent, 40% din rețeaua feroviară a țării se află în stare critică și 60% se află în stare proastă. De asemenea, restabilirea infrastructurii devine și mai dificilă din cauza războiului, întrucât majoritatea materialelor erau procurate din Ucraina.

„Și infrastructura feroviară și materialul rulant se află la limita ciclului de exploatare. Dacă nu investim cu determinare și celeritate, riscăm să rămânem sau fără tracțiune, sau să avem sectoare cu circulație închisă. Când ai un război alături este foarte dificil să atragi resurse pentru finanțare și e foarte dificil să atragi întreprinderi care să execute lucrările, dacă e vorba de reabilitarea infrastructurii. Pentru aceste lucrări ai de adus șine, pietriș, echipamente și toate acestea până acum veneau din Ucraina, din Rusia sau din Belarus. Rusia și Belarus sunt excluse acum din toată logistica. Ucraina e în război. Șinele până acum se produceau la Azovstal, în Mariupol. Credem că în următorii 10 ani acolo nu vor mai fi produse șine. Șinele pentru calea ferată sunt un articol special, ele nu se produc la orice uzină metalurgică, e vorba de un metal de calitate superioară. De asta pentru noi este absolut incert când vom reveni la normal”, a declarat Oleg Tofilat.

Șeful CFM spune că în stare precară se află și materialul rulant al CFM, însă incertitudinea pieței și capacitățile joase de import-export împiedică achiziția de noi vagoane. Pentru procurarea vagoanelor ar trebui contractate credite care necesită a fi achitate indiferent de activitatea sau inactivitatea întreprinderii, trasnmite IPN.

„Planificam vagoanele cerealiere să le luăm din Polonia. Dar prima întrebare a oricărui finanțator este ce venit vor genera vagoanele. Iar în cazul în care exporturile și importurile s-au dus de-a dura, nu putem garanta vreun venit. Când procuri vagoane noi, apare obligația de plată către creditori, indiferent dacă ai sau nu transport.  De la proclamarea Independenței nu a fost procurat niciun vagon pentru Calea Ferată. Aici mă refer la vagoane marfare. Au fost reparații capitale la vagoanele de călători. Este clar că vagoanele ajung la sfârșitul ciclului lor de exploatare. Pentru un vagon tipic perioada de exploatare este de 22 de ani, care poate fi extinsă o singură dată, dacă are loc o reparație capitală, cu 11 ani. Când atinge termenul de 33 de ani vagonul nu mai este acceptat în transportul internațional. Uneori mai sunt înțelegeri între state și ele circulă și după acest termen” a mai spus directorul Întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei”.

Oleg Tofilat spune că în prezent CFM are în gestiune un număr 2500 de vagoane. Numărul celor funcționale variază, întrucât o dată la doi ani au loc lucrări de întreținere.

Realitatea Live

09 Apr. 2025, 17:05
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Apr. 2025, 17:05 // Actual //  Ursu Victor

Uniunea Europeană a anunțat un pachet de tarife vamale între 10% și 25% asupra unui spectru larg de produse americane, în valoare de aproximativ 22 miliarde de euro, ca reacție la războiul tarifar declanșat de fostul președinte Donald Trump. Măsurile, aprobate de 26 din cele 27 de state membre (cu Ungaria opunându-se), vizează în mod deliberat produse provenite din state americane care au votat în favoarea Partidului Republican.

Potrivit unui document intern citat de Politico, Bruxellesul a adoptat o strategie de „lovitură politică”, selectând coduri tarifare care afectează în special bastioanele republicane, cu scopul de a pune presiune electorală asupra susținătorilor lui Trump.

Exporturile americane de soia către UE au totalizat 2,4 miliarde dolari în 2024. Din această sumă, 2,1 miliarde provin din state republicane, iar doar 348 milioane din cele democrate. Louisiana, statul republican condus de Mike Johnson, speakerul Camerei Reprezentanților, reprezintă 82,5% din acest export — aproape 2 miliarde USD.

Asociația americană a producătorilor de soia a criticat anterior politica lui Trump, spunând într-un comunicat: „Tarifele nu sunt o glumă, iar fermierii sunt nemulțumiți”.

Taxele vizează carnea de vită din Kansas și Nebraska, carnea de pasăre din Louisiana, piesele auto din Michigan și țigările din Florida.

De asemenea au fost taxate produsele din lemn din Carolina de Nord, Georgia și Alabama, înghețata din Arizona, batistele din Carolina de Sud, păturile electrice din Alabama, cravatele și papioanele din Florida și mașinile de spălat din Wisconsin

Deși whiskey-ul american a fost exclus de pe listă în urma presiunilor din partea Franței, Italiei și Irlandei — după ce Trump a amenințat cu taxe de 200% pentru băuturile europene — UE a inclus în schimb produse mai puțin vizibile, dar cu impact economic și simbolic asupra bazinelor republicane.

 
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU