Apocalipsa după Ismail – punct și de la capăt. La intrarea în Moldova este o gâtuire a trenurilor cu cereale ucrainene

21 Iul. 2022, 10:04
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
21 Iul. 2022, 10:04 // Actual //  Lupu Eduard

Fermierii, traderii de cereale, operatorii navali și portuari de la Dunăre și Constanța sunt într-un efort constant de a scoate grânele ucrainiene către piețele de export. Coordonarea logistică a sporit semnificativ de la începutul verii, volumele sunt în creștere. Constrângerile sunt, însă, majore – cu lipsă a silozurilor, capacități limitate ale porturilor, gâtuiri pe rețelele feroviară și rutieră, blocarea traficului ucrainian la Marea Neagră nu poate fi decât parțial compensată.

Reparații la infrastructura feroviară de cale largă din România și eliminarea unor formalități vamale reprezintă principalele elemente care înlesnesc tranzitul cerealelor din Ucraina. Ca și în anul 1939, când, la agresiunea Germaniei împotriva Poloniei, România a înlesnit tranzitul tezaurului polonez și al unor oficiali de la Varșovia, și acum, la atacul unei alte puteri contra unei țări vecine, a Ucrainei, există un efort național pentru sprijinul celor aflați în dificultate. Alături de preluarea de refugiați, înlesnirea ieșirii cerealelor ucrainiene reprezintă cel mai important suport românesc acordat statului atacat. Totul se desfășoară cu limitarea dată de infrastructura existentă. Nu mai departe de începutul lunii iunie, într-o discuție cu Profit.ro, reprezentanții Transport Trade Services (TTS), cel mai mare operator fluvial din România, semnalau existența unor blocaje majore în exportul Ucrainei prin România, inclusiv o coadă de 3.000 de vagoane la Ismail, perioade de așteptare de 2-14 zile pentru camioanele care vor să treacă prin vamă și o cvasiimposibilitate de a scoate producția de ulei de floarea soarelui. „E o apocalipsă!”, spunea atunci directorul general adjunct al TTS, Ion Stanciu.

Cea mai recentă mutare este redarea în funcțiune a unei bretele de cale ferată cu ecartament larg din zona portuară Galați. Este vorba de o bretea de 4 kilometri care leagă portul Giurgiulești de infrastructura de preluare a mărfurilor către partea superioară a Dunării și care nu mai fusese utilizată sistematci de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, atunci când era un schimb mai consistent cu Uniunea Sovietică.

Moldova – brăzdată pe lung de cerealele care merg din Ucraina către Dunăre Diferența este încă și mai mare în cazul portului Reni. Conform operatorului, acesta a procesat aproximativ 15 milioane de tone de marfă în 1988, dar tranzitul s-a prăbușit la numai aproximativ 786.000 de tone la nivelul anului 2020, potrivit datelor Comisiei Dunării. Eclipsarea portului Reni de către Ismail în perioada post-sovietică este cauzată de faptul că nu există cale ferată directă între cele 2 porturi și că tranzitul nu se poate face decât prin Republica Moldova, cu care Ucraina a avut o relație mai degrabă proastă, se arată într-un material al publicației profit.ro.

O relație tensionată are Ucraina și cu Transnistria, care de facto se administrează autonom. Astfel, tot traficul feroviar cu cereale după bombardarea podului de lângă Odesa se face tocmai prin nordul Republicii Moldova și coboară traversând toată Basarabia pe lung către portul Reni.

La intrarea în Moldova este o gâtuire a trenurilor, astfel încât dau drumul foarte greu câte unei garnituri care pleacă pentru a descărca pe Dunăre. Ameliorări de ordin birocratic Tranzitul vamal Ucraina-Moldova-România uneori durează 4 zile numai prin formalități. Este motivul pentru care stau și camioanele. Recent, autoritățile din România au eliminat o serie de formalități impuse de reglementările europene legate de certificate sanitar-veterinare care trebuia să însoțească produse precum porumbul furajer și grâul furajer.

Unele companii puteau veni mai repede cu aceste hârtii, iar altele le obțineau mai greu, astfel încât erau necunoscute despre staționarea în vamă. În prezent, camioanele stau undeva între 2 și 7 zile pentru a aduce marfa pe malul de nord al Dunării spre a fi transportată către România.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

16 Apr. 2024, 08:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Apr. 2024, 08:53 // Actual //  Lupu Eduard

Începerea invaziei lui Putin din Ucraina acum peste 780 de zile a fost urmată de impunerea a mai multor pachete de sancțiuni de către Occident contra Kremlinului. Acum însă, Statele Unite și Marea Britanie lovesc ”diamantele” Moscovei, interzicând comerțul cu aluminiu, cupru și nichel rusesc la Bursele din Londra și Chicago.

Mișcarea americano-britanică îl face pe Putin să stea cu mâna întinsă la Shanghai, un oraș cu 24 de milioane de locuitori și să cerșească ajutorul Chinei, pentru a face comerț cu aceste metale, fiind singura bursă unde mai sunt acceptate astfel de produse din Rusia, potrivit IntelliNews.

Bursa de Metale din Londra (LME) și Bursa Mercantilă din Chicago (CME) au blocat comerțul cu aluminiu, cupru și nichel produse de Rusia, a anunțat guvernul Regatului Unit pe 12 aprilie 2024.

Mișcarea va conduce Rusia mai adânc în îmbrățișarea Chinei, deoarece în Shanghai există acum singura bursă majoră de mărfuri care încă acceptă și comercializează metale rusești.

Pentru a atenua riscul de instabilitate a pieței, guvernul a spus că noile măsuri vor scuti stocurile existente de metal rusesc pe cele două burse. Aceste acțiuni pot fi în continuare tranzacționate și retrase fără restricții, oferind continuitate participanților pe piață. Interdicția din Marea Britanie nu este de așteptat să afecteze prețurile pe termen scurt, deoarece există stocuri mari de metal rusesc în depozitele LME.

Această mișcare, parte a interdicțiilor existente, urmărește să intensifice restricțiile asupra exporturilor interzise de metale rusești, reducând astfel o „sursă crucială de venituri pentru Kremlin”, a spus Regatul Unit.

Principalele metale rusești ale grupului de titan sau platină au fost excluse de la interdicție, deoarece Rusia rămâne un furnizor important al ambelor metale greu de găsit pe piața mondială.

LME, într-un comunicat separat, și-a afirmat angajamentul de a se alinia la sancțiunile și tarifele relevante și a anunțat că va colabora cu LME Clear pentru a implementa sancțiuni atât pentru operațiunile sale, cât și pentru cele ale participanților săi pe piață.

Exporturile de metale din Rusia s-au prăbușit

Orientările publicate de LME au subliniat impactul legislației britanice și al licențelor comerciale asupra comerțului rusesc cu metale. Mai exact, ei au clarificat că, în temeiul pachetului de sancțiuni modificat, achiziția de mandate rusești emise înainte de 13 aprilie 2024 ar fi permisă. Cu toate acestea, metalul produs după această dată ar fi supus interdicției.

LME a anunțat o suspendare imediată a justificării metalului relevant produs la sau după 13 aprilie, asigurând respectarea sancțiunilor, facilitând în același timp participarea continuă la procesul zilnic de decontare.

LME a anunțat, de asemenea, o suspendare privind plasarea în mandat a metalului produs de anumite mărci afectate în depozitele listate de LME la nivel global, cu excepția cazului în care proprietarul metalului ar putea stabili cu dovezi documentare clare că metalul a fost produs înainte de 13 aprilie.

Metalele aduc cel mai mare venit din exporturi din Rusia, după energie, contribuind cu 15 miliarde de dolari în 2023. Valoarea exporturilor de metale ale Rusiei a scăzut de la invazia Ucrainei de acum doi ani, scăzând cu 10 miliarde de dolari în 2023, de la 25 de miliarde de dolari în 2022, din cauza sancțiunilor.

Secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, a aprobat acțiunea vizată, subliniind rolul acesteia în reducerea câștigurilor Rusiei, protejând în același timp aliații de repercusiuni adverse.

Marea Britanie și-a anunțat pentru prima dată intenția de a interzice metalele rusești în mai 2023 și a continuat cu legislația introdusă în decembrie pentru a interzice direct importurile de metale rusești. De asemenea, SUA au impus taxe vamale asupra diferitelor importuri de metale din Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău