Asta nu se învață la școală! Cele mai bune lecții de succes oferite de Bezos, după 27 de ani în calitate de CEO Amazon

07 Iul. 2021, 16:42
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
07 Iul. 2021, 16:42 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Ziua de luni, 5 iulie, a fost ultima zi a lui Jeff Bezos în funcția de CEO al Amazon, compania pe care a lansat-o în 1994 ca vânzător de cărți online, care este acum un behemoth de comerț electronic în valoare de 1,7 trilioane de dolari – compania care l-a făcut cea mai bogată persoană din lume cu aproape 200 de miliarde de dolari avere.

De-a lungul celor aproximativ 27 de ani ai lui Bezos ca CEO, el a împărtășit în mod regulat sfaturile și lecțiile învățate în interviuri și scrisorile sale anuale către acționarii Amazon.

Iată câteva dintre cele mai bune exemple despre ceea ce Bezos, în vârstă de 57 de ani, a împărtășit de-a lungul anilor.

Asumă-ți riscuri

„Când te gândești la lucrurile pe care le vei regreta când ai 80 de ani, acestea sunt aproape întotdeauna lucrurile pe care nu le-ai făcut. Foarte rar vei regreta ceva ce ai făcut, care a eșuat și nu a funcționat sau altceva”, a spus Bezos într-un interviu din 2018.

Această filozofie a ajutat la modelarea vieții lui Bezos înainte de a lansa chiar Amazon. Când avea doar 30 de ani, Bezos avea un loc de muncă pe Wall Street la hedge fund D. E. Shaw, dar a văzut promisiuni în viitorul economiei internetului și a avut ideea de a construi o librărie online. Șeful lui Bezos a fost de acord că ideea are potențial, dar a încercat totuși să-l convingă pe Bezos că ar fi mai puțin risc să păstreze locul de muncă pe care îl avea.

„Nu vorbesc doar despre lucruri de afaceri”, a spus el. „E ca și cum„ Iubesc acea persoană și nu i-am spus niciodată ”și știi, 50 de ani mai târziu îți spui:„ De ce nu i-am spus? De ce nu m-am dus după ea? ‘

Ia decizii bune – rapid

Bezos consideră că cheia menținerii unei afaceri inovatoare este de a lua „decizii de înaltă calitate și cu viteză mare”.

În scrisoarea sa din 2015 adresată acționarilor Amazon, Bezos a scris despre importanța vitezei și „agilității” pentru a face din Amazon „o companie mare care este, de asemenea, o mașină de invenție”. Deși admite că unele decizii sunt „ireversibile sau aproape ireversibile”, majoritatea nu sunt.

„Majoritatea deciziilor … sunt schimbabile, reversibile – sunt uși în două sensuri”, a scris el. În aceste cazuri, atunci când luați o decizie care este „suboptimă”, potrivit lui Bezos, „nu trebuie să trăiți cu consecințele atât de mult. Puteți redeschide ușa și puteți reveni. ”

Aceste tipuri de decizii ar trebui luate „rapid”, potrivit lui Bezos. În caz contrar, a scris el, persoanele sau companiile care petrec prea mult timp deliberând asupra deciziilor reversibile riscă să fie supuse „încetinirii, aversiunii necugetate la risc, eșecului de a experimenta suficient și, în consecință, invenției diminuate”.

„Toate cele mai bune decizii ale mele în afaceri și în viață au fost luate cu inimă, intuiție, curaj – nu [cu] analiză”, a spus Bezos într-un interviu acordat Clubului Economic Washington D.C. în 2018.

Găsește-ți menirea

Descoperirea pasiunii tale în viață este un punct central în sfaturile pe care Bezos le oferă cel mai adesea angajaților săi mai tineri, precum și celor patru copii ai săi, a declarat miliardarul la Forumul Centrului Prezidențial George W. Bush în 2018.

„Poți avea un loc de muncă sau poți avea o carieră sau poți avea o chemare”, a spus Bezos. „Și dacă poți să dai seama cum să faci un apel, ai reușit să câștigi jackpot-ul, pentru că asta este marea problemă.”

Cu alte cuvinte, găsirea unei modalități de a face carieră din pasiunea ta este ideea lui Bezos despre adevăratul succes. Și, el crede că toată lumea are o pasiune.

„Nu tu îți alegi pasiunile, pasiunile tale te aleg pe tine”, a spus el în acel moment. „Toți suntem înzestrați cu anumite pasiuni, iar oamenii norocoși sunt cei care ajung să urmeze acele lucruri.”

În timp ce Bezos a spus că și-a urmat pasiunea de „inventator de garaje” atunci când a lansat Amazon, în ultimii ani miliardarul a recunoscut că adevărata sa pasiune pe tot parcursul vieții a fost spațiul.

„De când aveam 5 ani – atunci când Neil Armstrong a pășit pe suprafața lunii – am fost pasionat de spațiu, rachete, motoare cu rachete, călătorii spațiale”, a spus el în 2019.

Bezos a cheltuit miliarde de dolari finanțând compania sa spațială, Blue Origin, iar pe 20 iulie va zbura în spațiu cu fratele său.

„Calea spre succes este orice, numai nu dreaptă”

În scrisoarea sa din 2018 adresată acționarilor Amazon, Bezos a inclus o secțiune intitulată „Intuitia, curiozitatea și puterea rătăcirii”. În acea secțiune, CEO-ul Amazon a scris despre importanța rezervării timpului pentru explorarea curiozității dvs. pentru a veni cu soluții noi, inovatoare la provocări.

Afacerea Amazon poate depinde de eficiență, clienții comandând aproape orice produs și se așteaptă ca acesta să fie livrat la ușa lor în câteva zile sau mai puțin. Dar, Bezos crede că este necesară o doză sănătoasă de ineficiență pentru a reuși. În scrisoare, el descrie acest lucru drept „rătăcire” sau explorarea și experimentarea chiar dacă aceasta înseamnă o cale giratorie către o soluție.

Potrivit lui Bezos, una dintre lecțiile pe care le-a învățat construind Amazon a fost „că succesul poate veni prin iterație: inventează, lansează, reinventează, relansează, reia, clătește, repetă, din nou și din nou”, a scris el, adăugând că „ calea spre succes este orice, în afară de dreaptă. ”

Nu vă pierdeți originalitatea

În aprilie, în ultima sa scrisoare către acționari în calitate de CEO al Amazon, Bezos a scris despre importanța menținerii „originalității” voastre.

„Știm cu toții că caracterul distinctiv – originalitatea – este valoros”, a scris Bezos. „Toți suntem învățați să„ fii tu însuți ”. Ceea ce îți cer cu adevărat este să îmbrățișezi și să fii realist cu privire la câtă energie este necesară pentru a menține caracterul distinctiv. Lumea vrea să fii tipic – într-o mie de feluri, te atrage. Nu lăsa să se întâmple. „

Bezos a continuat spunând că „merită” să vă mențineți caracterul distinctiv, chiar dacă necesită „o muncă grea continuă”.

„A fi tu însuți merită, dar nu te aștepta să fie ușor sau gratuit ”, a scris Bezos.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO