Livrările de petrol prin conducta rusească „Drujba” către Cehia au fost suspendate, a anunțat ministrul Industriei și Comerțului, Lukáš Vlček. Oficialul nu a precizat motivele opririi transportului de țiței.
„Monitorizăm situația și suntem pregătiți pentru astfel de circumstanțe. Rafinăriile din Cehia sunt bine echipate, iar sistemul național de rezerve strategice este solid. Pot asigura populația și companiile că există suficiente stocuri de petrol”, a declarat Vlček, citat de České noviny. Ministrul a adăugat că, în caz de necesitate, Cehia poate trece rapid la aprovizionarea prin oleoductul italian TAL+.
Aceasta nu este prima întrerupere a aprovizionării prin „Drujba”. În decembrie 2024, livrările au fost de asemenea suspendate temporar, dar reluate după două zile. La acel moment, compania rusă Transneft susținea că secțiunea conductei aflată pe teritoriul Rusiei funcționa normal.
Guvernul ceh și-a exprimat în repetate rânduri intenția de a renunța la petrolul rusesc. În ianuarie, premierul Petr Fiala a subliniat că alternativa pentru Cehia este oleoductul Transalpin (TAL), modernizat pentru a permite o creștere a volumului de transport. „Este un moment istoric pentru Cehia, deoarece Rusia nu ne va mai putea șantaja cu livrările de energie”, declara Fiala la acea vreme.
În primăvara anului 2023, compania petrolieră cehă Mero și grupul italian TAL au încheiat un acord pentru extinderea capacității de transport a oleoductului. După finalizarea lucrărilor, livrările către Cehia s-au dublat, ajungând la 8 milioane de tone de petrol pe an.
În iunie 2023, Uniunea Europeană a impus un embargo asupra importurilor de petrol și produse petroliere rusești. Cu toate acestea, ramura sudică a conductei „Drujba”, care alimentează Cehia, Slovacia, Ungaria și Croația, a beneficiat de o excepție valabilă până în iunie 2025. Până la această dată, țările care încă primesc petrol rusesc trebuie să identifice rute alternative.
Conducta „Drujba” pornește din Almetievsk (Rusia) și traversează Mozîr (Belarus), unde se împarte în două ramuri: cea sudică, care trece prin Ucraina spre Cehia, Slovacia, Ungaria și Croația, și cea nordică, care transporta petrol către Polonia și Germania. Livrările prin ramura nordică au fost suspendate din cauza sancțiunilor, însă pe această rută continuă să fie transportat petrol din Kazahstan.
Ca alternativă, oleoductul TAL conectează portul Trieste (Italia) cu Germania, unde petrolul ajunge prin transport maritim. De acolo, țițeiul este pompat spre Cehia prin sistemul Mero Pipeline, reducând astfel dependența de resursele rusești.