Inflația nu-i sperie pe bogații din Europa. Vânzările Prada au crescut cu 89%

29 Iul. 2022, 18:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
29 Iul. 2022, 18:03 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Marii producători de bunuri de lux îşi continuă ascensiunea, compensând încetinirea vânzărilor în China cu creşteri în Europa şi SUA, într-un sector unde îşi permit să majoreze preţurile fără să piardă din clienţi, neafectaţi de situaţia economică mondială incertă, transmite Reuters.

LVMH, Kering, Hermes, L’Oréal, Prada sau Moncler, rând pe rând toate marile nume din industria de lux au anunţat săptămâna aceasta rezultate semestriale excepţionale, cu creşteri ale vânzărilor mondiale cuprinse între 20% şi 30% şi un avans similar al profiturilor.

„Există cerere” explică Arnaud Cadart, analist la Flornoy. Spre deosebire de sectorul de sectorul distribuţiei pe scară largă, clientela de lux este compusă din persoane înstărite, de categorii „mai avute, care sunt mai puţin sensibile la inflaţie, la riscul de recesiune şi la temerile legate de încetinirea pieţei muncii”, explică analistul. În plus, din punct de vedere geografic, „toate pieţele sunt pe creştere, cu excepţia Chinei, care este într-o uşoară scădere”, adaugă Arnaud Cadart.

Rezultatele semestriale ale companiilor producătoare confirmă acest lucru. Vânzările de articole de lux au crescut în SUA, în Japonia şi în Europa, compensând pentru încetinirea vânzărilor în China din cauza carantinelor impuse în contextul pandemiei de Covid-19.

Vânzările Prada au crescut cu 89% în Europa, iar în cazul Moncler creşterea a fost de 42%, graţie revenirii turiştilor, în special a celor americani, care profită de pe urma aprecierii dolarului în raport cu euro.

„În Europa, avem în prezent o majorare de patru ori a vânzărilor către americani, comparativ cu anul trecut, şi suntem peste situaţia din 2019”, a confirmat Jean-Marc Duplaix, director financiar la Kering (Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga) într-o conferinţă telefonică cu jurnaliştii.

Aprecierea dolarului în raport cu moneda euro este binevenită pentru industria de lux, care produce în principal în Europa (în euro), mai ales în Franţa şi Italia, dar îşi vinde produsele peste tot în lume (în dolari).

„Estimăm că, în medie, zona euro reprezintă doar aproximativ 15% din cifra de afaceri totală a companiilor europene din sectorul de lux”, au apreciat analiştii de la HSBC într-un raport publicat la mijlocul acestei luni. Sectorul beneficiază astfel de „un sprijin puternic graţie deprecierii monedei euro”, se arată în raportul citat.

Liderul mondial al sectorului de lux, grupul francez LVMH, a anunţat că cifra sa de afaceri a crescut cu 28% în primul semestru al acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut, ajungând la 36,7 miliarde de euro. Un sfert din această creştere se datorează evoluţiilor cursului de schimb, a precizat grupul francez.

În contextul creşterii costurilor cu materiile prime şi cu transportul, sectorul îşi permite să majoreze preţurile.

„Pentru moment, clienţii nu sunt sensibili la această creştere. Vânzările din Franţa au înregistrat o creştere record cu 41%”, subliniază Pierre Michaud, analist la Monocle, vorbind de situaţia clientelei grupului Hermes.

În cazul LVMH, care deţine printre altele mărcile Louis Vuitton, Dior şi Tiffany, „majoritatea mărcilor au majorat preţurile…de la 3% până la 7%”, a explicat directorul financiar Jean-Jacques Guiony. Potrivit acestuia, „atunci când are loc o recesiune, ajustăm şi ne adaptăm”.

În pofida unui viitor economic mondial incert, marile nume din industria de lux se declară încrezătoare. Kering a anunţat chiar că, pe termen mediu, vrea să dubleze vânzările mărcii Yves Saint Laurent pentru a ajunge la cinci miliarde de euro pe an şi să majoreze de 1,5 ori vânzările mărcii Gucci până la 15 miliarde de euro.

În acelaşi timp, constructorul auto italian Ferrari a anunţat că vizează o cifră de afaceri de 6,7 miliarde de euro în 2026, ceea ce ar însemna o creştere de 40% comparativ cu veniturile de 4,8 miliarde de euro pe care le aşteaptă pentru acest an.

Realitatea Live

20 Nov. 2025, 17:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Nov. 2025, 17:55 // Actual //  MD Bani

Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno – cei mai apreciați angajatori din Republica Moldova. Află ce alte companii au intrat în clasamentul realizat de platforma wherewework.md

  • Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno ocupă primele trei poziții în Top Angajatori wherewework Moldova 2025;
  • Maib urcă pe locul 1, de pe locul 3 în 2024;
  • Cegeka Moldova și Roslin intră pentru prima dată direct în top 10;
  • Pentru prima dată, topul include și clasamente pe industrii.

Chișinău – 18 noiembrie 2025: Maib, Veo Worldwide Moldova, Dyninno, Cegeka Moldova și Roslin sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, potrivit Top Angajatori wherewework Moldova, un proiect wherewework.md, cea mai mare comunitate online a angajaților din Moldova și una dintre cele mai importante din Europa Centrală și de Est.

Topul a fost realizat pe baza feedbackului oferit în mod anonim de angajați, în perioada 16 noiembrie 2024 – 31 octombrie 2025. Clasamentul wherewework Moldova este singurul top bazat exclusiv pe opiniile angajatilor și nu pe percepția publică sau campaniile de imagine ale companiilor.

Poziția fiecărei companii în clasament a fost stabilită pe baza notei generale (70%) și a evaluărilor pentru cinci criterii suplimentare, fiecare cu o pondere de 6%, considerate esențiale de către angajați: oportunități de avansare, pachet salarial, echilibrul între viața profesională și cea personală, management, proceduri și valori organizaționale.

O noutate a ediției din acest an este faptul că, pentru prima dată în istoria clasamentului, rezultatele sunt disponibile și pe industrii. Acest lucru îi ajută pe angajați să compare mai ușor angajatorii de top din diferite sectoare și oferă un reper credibil pentru specialiștii în HR în evaluarea culturilor organizaționale.

În ediția din acest an, primele trei poziții sunt ocupate de aceleași companii ca în 2024: Maib, Veo Worldwide Moldova și Dyninno. Ascensiunea Maib pe primul loc reprezintă una dintre cele mai remarcabile evoluții. Dacă în 2024 banca se afla pe poziția a treia, anul acesta a reușit să urce în fruntea clasamentului, datorită aprecierilor constante ale angajaților pentru mediul de lucru, cultura internă, stabilitate, programele de dezvoltare profesională și atmosfera organizațională.

„Această recunoaștere confirmă că la Maib oamenii sunt în centrul a tot ceea ce facem. Locul I în topul wherewework Moldova reflectă angajamentul nostru continuu de a crea un mediu de lucru bazat pe o cultură a inovației, aprecierii și dezvoltării, un loc în care fiecare angajat se simte valoros, ascultat și motivat să crească. Cultura Maib este despre oameni, energie și dorința de a face lucrurile mai bine zi de zi. Vom continua să o dezvoltăm, astfel încât să atragem și să păstrăm cei mai buni profesioniști, să asigurăm un mediu de lucru conform celor mai bune practici, încurajând performanța, dezvoltarea personală și profesională a echipei Maib la toate nivelurile”, spune Svetlana Bodaci, Director Resurse Umane Maib.

În premieră pentru Top Angajatori wherewework Moldova, două companii noi intră direct în top 10: Cegeka Moldova, furnizor internațional de servicii IT și soluții software, și Roslin, companie specializată în dezvoltarea de software de management și servicii de call-center pentru industria transporturilor. Apariția lor în clasament subliniază evoluția pieței muncii și interesul tot mai mare al angajaților pentru organizațiile care investesc în dezvoltare profesională, tehnologii moderne și medii de lucru orientate spre performanță.

„Ca în fiecare an, topul Angajatori wherewework Moldova reflectă vocea reală a angajaților, nu imaginea proiectată de companii. Faptul că vedem o diversificare tot mai mare a industriilor prezente în clasament arată că tot mai multe companii, indiferent de domeniu sau mărime, investesc cu adevărat în experiența angajaților. Clasamentul din acest an arată o maturizare a pieței muncii, în care transparența, respectul față de oameni și echilibrul între viața profesională și cea personală devin criterii esențiale de performanță organizațională. Piața muncii din Moldova devine tot mai complexă și mai competitivă. Angajații nu mai caută doar un loc de muncă stabil, ci un mediu care îi respectă, îi dezvoltă și le oferă sens. Pentru companii, experiența pe care o oferă angajaților a devenit un diferențiator strategic”, declară Costin Tudor, CEO wherewework.

Topul celor mai apreciați 10 angajatori în Republica Moldova:

  1. maib
  2. Veo Worldwide Moldova
  3. Dyninno
  4. Cegeka Moldova
  5. Roslin
  6. Kaufland Moldova
  7. Victoriabank
  8. DRÄXLMAIER Group Moldova
  9. METRO Moldova
  10. Moldindconbank

Clasamentul wherewework Moldova pe industrii:

 Bănci

  1. maib
  2. Victoriabank
  3. Moldindconbank

BPO&Servicii

  1. Veo Worldwide Moldova
  2. Dyninno
  3. Roslin

IT&C

  1. Cegeka Moldova
  2. Amdaris
  3. Endava Moldova

Retail

  1. Kaufland Moldova
  2. METRO Moldova
  3. Linella

Producție industrială

  1. DRÄXLMAIER Group Moldova
  2. Gebauer & Griller Moldova
  3. SE Bordnetze Moldova

Telecomunicații

  1. Orange Moldova
  2. Moldcell
  3. Moldtelecom

Topul general integral va fi disponibil pe wherewework.md.

Dacă vrei să-ți evaluezi și tu angajatorul în mod anonim, înregistrează-te pe wherewework.md și, în felul acesta, vei contribui la procesul de transparentizare și informare în piața muncii din Republica Moldova.

Despre wherewework.md:

wherewework.md face parte din rețeaua internațională wherewework, o platformă creată pentru a conecta într-un mod transparent și eficient angajații și angajatorii. Platforma oferă candidaților informații relevante despre angajatori și experiența de lucru în companii, iar organizațiilor le pune la dispoziție soluții pentru construirea brandului de angajator și pentru recrutare țintită.

Rețeaua de platforme wherewework este prezentă în 14 țări, alături de Republica Moldova, în România, Polonia, Cehia, Grecia, Ungaria, Ucraina și Bulgaria, precum și în Algeria, Egipt, Maroc, Tunisia, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. Cu peste 5 milioane de utilizatori la nivel internațional, wherewework este una dintre cele mai mari platforme dedicate relației angajat-angajator din regiunile Europa Centrală și de Est (CEE) și Orientul Mijlociu și Africa de Nord (MENA).

 

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII