Mai mulți pretendenți atacă dolarul american! Va reuși bancnota verde să domine lumea în continuare

27 Ian. 2023, 14:12
 // Categoria: Slider // Autor:  bani.md
27 Ian. 2023, 14:12 // Slider //  bani.md

Câteva evenimente geopolitice recente au declanșat vechea întrebare dacă hegemonia dolarului american ca monedă de rezervă a lumii este în pericol? Sunt unii pretendenți care vor tronul bancnotei verzi, însă analiștii consideră că dolarul va rămâne în continuare regele tranzacțiilor globale și va domina lumea.

Cea mai recentă provocare pentru dolar este o presupusă monedă comună sud-americană, cu titlul de sur (în traducere: sud). Este o idee care rulează din anii 1980 și ea ar facilita comerțul dintre Brazilia și Argentina, dar și alte țări din regiune sunt invitate să adere la ea, potrivit unei analize din Bloomberg.

Însă, experții financiari susțin că dolarul american va rămâne puternic pe piețele internaționale. Iar argumentele sunt simple. Dolarul rămâne moneda globală, existând în prezent 2 trilioane de dolari (2.000 de miliarde) în circulație, din care jumătate dintre aceștia sunt localizați în afara Statelor Unite.

În multe țări, utilizarea sa de zi cu zi cu amănuntul înlocuiește moneda locală. Aproximativ 40% din datoria mondială este emisă în dolari, iar acest lucru le oferă Statelor Unite un privilegiu exorbitant.

Deficitul său mare de cont curent este mult mai puțin o problemă, deoarece importurile pe care sectorul său de consum le absoarbe sunt adesea achiziționate în dolari. De asemenea, conferă o cantitate uriașă de control, așa cum poate atesta orice instituție sau individ din partea greșită a brațului lung al Trezoreriei SUA.

Dar înseamnă, de asemenea, că SUA servesc drept creditor global de ultimă soluție. Aproape 60% din rezervele valutare globale sunt în dolari, euro ocupând locul doi cu 20%. Aproape 90% din toate tranzacțiile valutare globale implică dolarul.

În timp ce puterea sa ponderată în funcție de comerț a scăzut recent, nu este o coincidență faptul că dolarul verde s-a consolidat în cea mai mare parte a perioadei de după criza financiară globală.

Care sunt amenințările pentru dominația dolarului?

Trocul vechi poate funcționa pentru comerțul chinezesc cu Rusia și, într-adevăr, cu Iranul. Dar este puțin probabil ca Arabia Saudită să folosească prea mult produsele chineze sau yuanul, pentru valoarea anuală echivalentă de 50 de miliarde de dolari a țițeiului pe care îl exportă către a doua cea mai mare economie a lumii.

Dominanța monedei SUA ar fi subminată dacă ar apărea o petromonedă rivală. Dar există motive foarte bune pentru care marea majoritate a comerțului global de hidrocarburi este denominat în dolari și va rămâne așa. Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) este incapabilă să controleze nici prețul, nici oferta de țiței.

Avantajele evidente pentru dolar sunt familiaritatea și scara globală. Dimensiunea contează: aproximativ 40% din comerțul global este facturat în dolari, de patru ori mai mult decât cota SUA din comerțul global. Biletul verde reprezintă 42% din volumul tranzacțiilor interbancare în rețeaua SWIFT. Cota yuanului este de 2%. Euro are un impresionant volum de 36%, dar aceasta este în mare parte datorat de afacerile din UE între cei 20 de membri ai monedei comune. Ponderea euro în comerțul global este mai modestă de 16%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală