MAIB va intermedia prima emisiune de obligațiuni municipale în Chișinău

15 Iul. 2021, 13:58
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
15 Iul. 2021, 13:58 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

Pe data de 15 iulie anul curent MAIB a semnat un acord de colaborare cu Primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, pentru facilitarea emiterii primei obligațiuni municipale din istoria capitalei. Semnarea a avut loc după ce oferta MAIB a fost declarată câștigătoare în cadrul concursului demarat de Primăria municipiului Chișinău. MAIB va asigura cadrul necesar pentru dezvoltarea unui mecanism alternativ de finanțare pentru proiectele capitalei, prin emisiunea obligațiunilor municipale.

Aceasta urmează a fi emisiunea de obligațiuni municipale cu cel mai mare volum, care va oferi posibilitatea atragerii investitorilor prin intermediul pieței de capital, precum și diversificarea instrumentelor de investire în condiții de maximă transparență.

Pentru MAIB, participarea în cadrul emisiunii de obligațiuni municipale este un eveniment important. În decursul celor 30 de ani de activitate banca s-a poziționat ca un promotor activ al inovațiilor financiare, contribuind la dezvoltarea piețelor de capital din Moldova.

Ion Ceban, Primarul General al Chișinăului, a comentat:

”Semnarea acestui contract reprezintă un pas foarte important pentru municipalitate și, în general, pentru Republica Moldova, fiind o premieră când o administrație publică locală lansează proiecte conectate la obligațiunile financiare. Datorită acestora vor fi implementate un șir de proiecte pentru locuitorii capitalei. Acum vorbim în special de locuitorii din suburbia, care vor dispune de un transport public de calitate. Vreau să mulțumesc partenerului nostru financiar – Moldova Agroindbank – pentru acest eveniment important pentru municipalitate și colegilor de la Expert-Grup – pentru facilitarea procesului”.

Giorgi Shagidze, Președintele MAIB, a menționat:

„Ne bucurăm să fim parte a acestui proiect unic pentru Chișinău, care va aduce numeroase beneficii atât autorităților locale, cât și direct locuitorilor săi. Întrucât emisiunea de obligațiuni municipale va fi utilizată pentru achiziționarea transportului public modern în Chișinău, sprijinul MAIB pentru proiect este în concordanță cu obiectivul băncii de promovare a conceptului Smart City. Această emisiune va sprijini, de asemenea, dezvoltarea pieței locale de capital, unde MAIB va continua să contribuie prin expertiza și experiența sa”.

Obligațiunile municipale reprezintă valori mobiliare emise de orașe sau alte forme administrativ-teritoriale locale. Autoritățile locale pot realiza emisiuni de obligațiuni municipale pentru investiții capitale sau refinanțarea unei datorii pe termen lung, contractată anterior, de asemenea, pentru investiții capitale.

Proiectul “Obligațiunile guvernamentale locale – ca măsură de sporire a autonomiei locale” este implementat de Centrul „Expert-Grup”, cu suportul financiar al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău.

MAIB dezvoltă parteneriate cu municipalitatea, finanțând proiecte importante precum dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport. De asemenea, MAIB și Mastercard participă în prima etapă a proiectului pilot de taxare electronică în unitățile de transport public din Chișinău. Mai multe informații despre proiect pot fi găsite pe pagina web.

Despre MAIB

MAIB este cea mai mare bancă din Moldova, cu circa 30% din activele bancare ale ţării şi circa 35% cota creditelor. MAIB deţine o cotă de piaţă de 24,6% la creditele ipotecare. În ultimii 5 ani, MAIB a înregistrat în medie o creştere a activelor de 11,4%, o creştere a depozitelor de 11,7% şi o creştere a profitului de 8,9%. Banca deserveşte peste 20% din populaţia Moldovei şi este printre cei mai mari angajatori din ţară. Banca este bine capitalizată, cu un raport al fondurilor proprii totale de 19,54%. MAIB a obţinut în medie în ultimii cinci ani  un indicator ROE de 13,54%. MAIB este recunoscută pe scară largă pentru serviciile oferite clienţilor şi inovaţia produselor sale. Din anul 2018, cel mai mare acţionar al băncii a devenit HEIM Partners Limited, o companie înregistrată în Marea Britanie, reprezentând consorţiul internaţional de investitori format din Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Invalda INVL, un grup lider în gestionarea activelor în ţările baltice, şi Horizon Capital, un fond de investiţii privat axat pe pieţele emergente din Europa.

P.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO