Mega afacerea imobiliară din sectorul Rîșcani! Cine trage sforile în spatele fostei uzine militare Mezon

26 Feb. 2024, 11:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
26 Feb. 2024, 11:40 // Actual //  Lupu Eduard

Planurile de a transforma terenul de peste 12 hectare al fostei uzine militare sovietice Mezon din sectorul Râșcani al municipiului Chișinău într-un mare proiect imobiliar au stârnit mari nedumeriri. Deși proiectul se află încă în faza de concept, a generat deja dezbateri legate de amplasare, înălțimea și numărul blocurilor locative, dar și despre necesitatea realizării sale.

O investigație RISE.MD a scos la iveală că în spatele acestui proiect se află o companie din Singapore, controlată de o cetățeană a României, originară din Republica Moldova. Această companie a preluat uzina de la un milionar rus încă în toamna anului 2021.

„Oficial, beneficiar al proiectului este societatea pe acţiuni Mezon, care a finanțat recent și organizarea unui forum internaţional dedicat arhitecturii. Astfel, Mezon deţine o cotă de 79,7% din terenul pe care este planificat proiectul imobiliar, iar restul revine firmei Silver Wings Pte Ltd din Singapore, care este şi acţionarul majoritar al uzinei. Compania Silver Wings Pte Ltd din Singapore, noul acţionar majoritar la Mezon din toamna lui 2008, a fost fondată în iunie 2006 şi are un capital de 5.000 de dolari singaporezi (SGD), ceea ce reprezintă aproximativ 3.445 de euro la cursul actual. Fondator şi administrator al Silver Wings Pte Ltd era Mikhail Polyakov din Rusia, un om de afaceri puţin cunoscut, atât în ţara sa de baştină, cât şi în Republica Moldova. Datele din registrul companiilor din Singapore îl prezintă doar ca cetăţean al Republicii Moldova. Cetăţenia lui Polyakov i-a fost acordată la scurt timp după privatizarea uzinelor Mezon şi Micron, în februarie 2009 de către preşedintele Vladimir Voronin. Concomitent, cetăţenia Moldovei a fost acordată soţiei Valeriya Lipner şi fiicei sale. Datele de la Agenţia Servicii Publice arată că aceştia până în prezent sunt cetăţeni ai Republicii Moldova”, se arată în investigația RISE.

Discuțiile publice din 5 februarie 2024 asupra proiectului „Le Mezon” au fost deschise chiar de pretorul sectorului Râșcani, Victor Poleacov, numele său coincizând cu cel al afaceristului rus care a privatizat uzina Mezon acum 15 ani. Cu toate acestea, beneficiarul final al proiectului imobiliar nu a fost dezvăluit.

Oficial, beneficiar al proiectului este societatea pe acțiuni Mezon, care recent a organizat și un forum internațional dedicat arhitecturii. Compania deține o cotă de 79,7% din terenul destinat proiectului, restul revenind firmei Silver Wings Pte Ltd din Singapore, care este și acționarul majoritar al uzinei.

În plus, informaţiile publice denotă că Polyakov sa se confrunta cu probleme financiare. Nu întâmplător, a vândut mai întâi Micron, ca apoi să vândă şi Silver Wings Pte Ltd, respectiv, Mezon.

În septembrie 2021, când Mikhail Polyakov cesionează compania Silver Wings Pte Ltd, nou unic asociat devine Ala Sîreţanu, care figurează ca cetățeană a României. Iar în mai 2022, Sîreţanu îl înlocuieşte pe Polyakov şi de la conducerea Silver Wings Pte Ltd.  Valoarea tranzacţiei nu a fost însă dezvăluită.

În investigație se spune că,  ceva mai înainte, la începutul lunii aprilie 2020, Silver Wings Pte Ltd a vândut şi pachetul de 72,1% de acţiuni de la uzina Micron, contra sumei de circa 30 de milioane de lei. Peste doi ani, Micron a fost reorganizată în SRL, fiind deţinută în prezent, printr-un offshore din Luxemburg, de Vadim Vetrilă din Chişinău şi italianul Palmas Corrado din Cagliari. Ala Sîreţanu, beneficiara actuală din acte a Silver Wings Pte Ltd și, implicit, a Mezon, este originară din Republica Moldova şi a deţinut anterior o mică afacere la Chişinău. Ea deţine în prezent un teren în vecinătate cu unul din imobilele construite de fostul deputat democrat Constantin Ţuţu într-un cartier select de pe strada Grenoble din capitală. În România, Ala Sîreţanu apare ca reprezentant legal al firmei VVV Cons İnşaat Ve Turizm Ticaret Anonim Sirketi din Turcia, unic asociat la companiei Venus Crown Residence Estate SRL, implicată în afaceri imobiliare peste Prut. Fondator la VVV Cons İnşaat Ve Turizm Ticaret Anonim Sirketi din Turcia apare Victor Dogot, un om de afaceri care deţine 90% din compania Vivoro Pharmaceuticals SRL din Chişinău. RISE.MD a trims o solicitare Alei Sîrețanu prin intermediul avocatului Ion Briceag, care reprezintă interesele Mezon, pentru a ne explica de unde ea dispune de resursele necesare pentru a dezvolta acest proiect imobiliar şi să confirme că ea este beneficiarul final. Drept răspuns, avocatul ne-a expediat un link la un interviu, aparent publicitar, pe care l-a dat unui site moldovenesc, cu mențiunea că acesta ar urma să ofere „răspunsuri la întrebările dumneavoastră”. În acest interviu, reprezentantul Mezon spune că proprietarii companiei, “sunt rezidenți ai Uniunii Europene”, fără însă a menţiona exact cine este beneficiarul final al acestui proiect imobiliar şi nici sursa de bani pentru a realiza, o astfel de investiţie.

În ciuda solicitărilor și a unor politicieni, autoritățile locale nu au dezvăluit identitatea beneficiarului final al proiectului. Pe terenul propus pentru dezvoltare sunt prevăzute construcția a circa 2.670 de apartamente, spații comerciale și alte facilități.

Compania care controlează uzina a fost vândută în ultimii ani de un milionar rus către o persoană cu cetățenie română, originară din Republica Moldova, care a fost asociată cu alte afaceri imobiliare și farmaceutice.

În ciuda acestei transparențe reduse, avocații proiectului au declarat că tratativele pentru finanțare provin de la fonduri de investiții din Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

02 Mai 2024, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2024, 17:56 // Actual //  Lupu Eduard

Restricțiile de călătorie pentru cetățenii ruși se înmulțesc, care sunt deja lipsiți de zboruri directe către Europa și de posibilitatea de a obține o viză pentru majoritatea țărilor din spațiul Schengen, scrie The Moscow Times.

Miercuri, 1 mai, Trezoreria SUA a impus sancțiuni împotriva companiei aeriene Pobeda Airlines, cea mai mare companie aeriană low-cost din Rusia, care a transportat anul trecut 13 milioane de pasageri.

Compania, deținută 100% de Aeroflot, este inclusă în lista SDN – cea mai strictă dintre listele de sancțiuni, fiind inclusă în care înseamnă blocarea tuturor activelor și interzicerea oricăror operațiuni. Drept urmare, Pobeda poate avea probleme cu zborurile internaționale, avertizează Vasily Karpunin, șeful de analiză la Alfa Investments.

În prezent, Pobeda zboară în țările fostei URSS, precum și în Turcia și Emiratele Arabe Unite. Printre destinațiile sale se numără Abu Dhabi și Antalya, o mecca a turismului rusesc, vizitată de 3,5 milioane de ruși anul trecut.

Noul val de sancțiuni americane, care, pe lângă Pobeda, mai include aproape 300 de cetățeni și companii, va crea dificultăți rușilor „la nivel de zi cu zi”, sunt de acord analiștii MMI: a fi inclus în lista SDN „ar putea avea un impact negativ. pe traseele străine” Pobeda .

Zborurile companiei către Turcia și Emiratele Arabe Unite și țările din fosta URSS pot fi limitate – iar aceasta reprezintă aproximativ 15% din toate zborurile Pobeda, scriu analiştii Sberbank CIB. „Zborurile internaționale ale Pobeda vor înlocui probabil Aeroflot și Rossiya Airlines, iar Pobeda ar putea crește ponderea zborurilor interne ca compensație”, cred ei.

Sancțiunile împotriva Pobeda vor intra oficial în vigoare pe 30 iulie – înainte de această dată, Ministerul de Finanțe al SUA permite finalizarea tuturor operațiunilor cu transportatorul. Până acum, compania operează toate zborurile conform planificării, notează Asociația Rusă a Turoperatorilor (ATOR), citând o sursă din cercurile aviatice.

Pobeda a devenit prima companie aeriană rusă care a căzut sub sancțiunile de blocare ale SUA. De exemplu, Aeroflot se află doar pe lista de sancțiuni a Ministerului Comerțului, care îi interzice să importe direct tehnologie americană.

Încălcarea restricțiilor tehnologice a devenit baza sancțiunilor împotriva lui Pobeda, după cum reiese din explicațiile Departamentului de Stat. Potrivit datelor americane, compania a achiziționat și a transportat doar anul trecut piese de schimb pentru avioane în valoare de un milion de dolari, iar în ianuarie 2024 a participat la transportul componentelor de aeronave din India cu ajutorul Iranian Mahan Air.

La sfârșitul anului trecut, Pobeda a raportat un profit record în istoria sa de 21,3 miliarde de ruble. Compania a avut rezultate pozitive, spre deosebire de Aeroflot, care a rămas neprofitabilă pentru al cincilea an consecutiv. Anul trecut a pierdut 14 miliarde de ruble și totalul acumulat pentru 2020-2023. – peste 200 de miliarde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău