Preţurile petrolului au scăzut miercuri cu aproape 3% și au ajuns la cele mai reduse niveluri din mai mult de trei luni

09 Nov. 2023, 10:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Nov. 2023, 10:30 // Actual //  bani.md

Preţurile petrolului au scăzut miercuri cu aproape 3%, până la cele mai reduse niveluri din mai mult de trei luni, din cauza preocupărilor legate de scăderea cererii în SUA şi China, transmite agenția Reuters.

Contractele futures pentru ţiţeiul Brent au scăzut cu 2,14 dolari, sau cu 2,6%, până la 79,47 dolari pe baril.

Preţul ţiţeiului american a pierdut 2,12 dolari, sau 2,7%, până la 75,25 dolari pe baril.

Ambele valori de referinţă au atins cel mai scăzut nivel de la jumătatea lunii iulie.

”Piaţa este în mod clar mai puţin preocupată de potenţialul de întrerupere a aprovizionării din Orientul Mijlociu şi se concentrează în schimb pe o relaxare”, au declarat analiştii ING Warren Patterson şi Ewa Manthey într-o notă către clienţi, referindu-se la condiţiile de aprovizionare cu ţiţei.

De asemenea, cântărind preţurile din piaţă, stocurile de ţiţei din SUA au crescut cu aproape 12 milioane de barili săptămâna trecută, au declarat marţi seara surse din piaţă, citând cifrele Institutului American de Petrol. Aceasta ar fi cea mai mare creştere din februarie, în comparaţie cu datele guvernamentale.

Cu toate acestea, U.S. Energy Information Administration (EIA) a amânat publicarea datelor săptămânale privind inventarul petrolului, care de obicei are loc miercuri, până pe 15 noiembrie, pentru a finaliza o actualizare planificată a sistemelor.

Între timp, producţia de ţiţei din SUA va creşte în acest an cu ceva mai puţin decât erau aşteptările anterioare, dar consumul de petrol va scădea cu 300.000 de barili pe zi (bpd), a declarat marţi EIA, inversând prognoza anterioară de o creştere de 100.000 de barili pe zi.

Datele din China, cel mai mare importator de ţiţei din lume, au arătat că exporturile sale totale de bunuri şi servicii s-au contractat peste aşteptări, alimentând îngrijorările legate de perspectiva cererii de energie.

În zona euro, datele care arată scăderea vânzărilor cu amănuntul au evidenţiat, de asemenea, cererea slabă a consumatorilor şi perspectiva recesiunii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO