Consiliul Concurenței și-a prezentat avizul cu privire la proiectul de lege ce prevede acordarea de garanții de stat și facilități fiscale în favoarea SA „Energocom”, în contextul contractării unui împrumut de 400 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), destinat finanțării Proiectului „Consolidarea securității energetice a Republicii Moldova”.
Instituția avertizează că proiectul nu oferă claritate suficientă cu privire la activitățile economice concrete pentru care Energocom ar beneficia de facilități fiscale și vamale. Deși compania de stat are obligații de serviciu public în sectoarele gazelor naturale și energiei electrice, Consiliul subliniază că aceasta desfășoară și alte activități comerciale, ceea ce creează riscul ca măsurile fiscale propuse să depășească sfera activităților de interes public.
Consiliul atrage atenția că măsurile de sprijin pot constitui ajutor de stat dacă oferă avantaje selective care distorsionează concurența. În același timp, instituția recunoaște că, în măsura în care facilitățile se aplică exclusiv activităților de furnizare a energiei și gazelor naturale în regim de serviciu public — considerate funcții esențiale ale statului — acestea nu intră sub incidența legislației privind ajutorul de stat.
Textul proiectului a fost completat, în urma obiecțiilor, pentru a preciza că scutirile se aplică strict în contextul îndeplinirii obligațiilor de serviciu public, în conformitate cu Legea nr. 108/2016 privind gazele naturale și Legea nr. 107/2016 privind energia electrică. De asemenea, s-a luat act de recomandarea privind separarea contabilă a activităților comerciale de cele ce țin de obligațiile publice, pentru a evita subvenționarea încrucișată.
Consiliul atrage atenția și asupra unor inconsecvențe tehnice din proiect. În forma inițială, se prevedea scutirea Energocom de accize, însă aceste scutiri vizau produse (gaz și electricitate) care, potrivit Codului Fiscal, nu sunt accizabile în prezent. În replică, Ministerul Finanțelor a operat modificări tehnice, înlocuind formularea cu expresia „drepturi de import”, aliniată la Codul Vamal actual, și excluzând taxa pentru proceduri vamale.
Totodată, Consiliul avertizează că scutirile de TVA cu drept de deducere, de accize și alte taxe pentru bunuri și servicii livrate către Energocom și potențiali terți implicați în proiect trebuie aplicate strict în măsura în care acele livrări contribuie direct la realizarea obiectivelor de interes public, fără a oferi avantaje neconcurențiale altor operatori economici.
În concluzie, Consiliul Concurenței a acceptat proiectul în forma ajustată, menționând că, în contextul în care facilitățile fiscale se aplică strict pentru activitățile de serviciu public și se asigură separarea contabilă clară, măsurile propuse nu intră sub incidența legii privind ajutorul de stat. Totuși, instituția atrage atenția asupra necesității monitorizării riguroase a implementării pentru a preveni distorsionarea concurenței în alte sectoare economice.