Spînu: Nu putem vorbi despre o integrare reală în UE dacă nu ne interconectăm prin drumuri, poduri

06 Sept. 2023, 05:43
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Sept. 2023, 05:43 // Actual //  bani.md

Ministrul Infrastructurii din Republica Moldova, Andrei Spînu, a vorbit la Digi24 despre proiectele de interconectare dintre țara sa și Uniunea Europeană, prin România. Chișinăul primește fonduri pentru proiecte de infrastructură, inclusiv construirea unor noi poduri peste Prut.

„Noi nu vedem un alt viitor al țării noastre în afara Uniunii Europene. Iar interconectarea infrastructurii e probabil cel mai rapid pas prin care putem ajunge de facto să fim interconectați”, a spus Andrei Spînu, într-un interviu pentru Digi24.ro.

El a adăugat că „interconectarea Moldovei cu România este de fapt interconectarea Moldovei cu Uniunea Europeană”.

„Vedem cozile care se creează la graniță, care îngreunează traficul de cetățeni și activitatea economică. Nu putem să vorbim despre o integrare reală în UE dacă nu ne interconectăm prin drumuri, poduri, cale ferată, porturi mai bine amenajate. Asta e soluția”, a continuat ministrul.

El a precizat că guvernele Repulicii Moldova și României trebuie să construiască cât mai multe poduri peste Prut.

„Vorbim de un pod nou la Ungheni, trebuie să modernizăm podul de la Sculeni, podul de la Leușeni, de la Giurgiulești. Asta este obligația noastră morală și geopolitică, să construim aceste interconectări cât mai rapid”, a continuat el.

O altă prioritate este o legătură între cele două țări pe autostradă. Totuși, în Republica Moldova nu există decât proiecte de autostradă care să lege Iașiul de Chișinău și apoi de Odesa, în Ucraina. Nu s-au făcut însă pași concreți încă.

Pe de altă parte, Republica Moldova este singura țară care nu este membru UE și care a fost inclusă într-un proiect european de interconectare, pentru care primește finațare de 2 miliarde de euro.

„Noi deja am aplicat împreună cu România și vom avea finanțare pentru podurile de peste Prut, 50% din costuri vor fi suportate din bani europeni”, a spus Spînu.

Ministrul a adăugat că în cadrul acestui proiect vrea să reabiliteze toate drumurile naționale din R. Moldova. De asemenea, este avută în vedere reabilitarea căilor ferate și trecerea de la ecartamentul sovietic la cel european.

„Prioritatea zero e să începem acum. Dacă suntem singuri nu vom reuși”, a adăugat el.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII