Taxiuri zburătoare – noul domeniu de invetiții al companiilor aeriene. Vor aloca miliarde de dolari

14 Iun. 2021, 10:30
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
14 Iun. 2021, 10:30 // Au Bani //  MD Bani

Taxiurile zburătoare sunt tot mai aproape de realitate după ce o serie de companii din Marea Britanie şi Brazilia au făcut unele progrese comerciale.

Compania britanică Vertical Aerospace Group a primit comenzi condiţionate pentru până la 1.000 de avioane electrice, care ar putea să coste până la patru miliarde de dolari, de la o serie de companii aeriene printre care se numără American Airlines Group Inc. şi Virgin Atlantic Airways Ltd, scrie Agerpres.

De aasemenea, constructorul brazilian de avioane Embraer SA a anunţat că poartă discuţii pentru a transforma divizia sa care dezvoltă avioane electrice capabile să decoleze şi să aterizeze vertical într-o companie publică. Acest anunț a făcut ca acţiunile companiei  Embraer să crească.

În California, start-up-ul Archer Aviation Inc. şi-a prezentat viitorul concept de taxi zburător, denumit Maker, după ce a obţinut o investiţie de 20 de milioane de dolari din partea companiei aeriene United Airlines Holdings Inc. Această companie intenţionează să cumpere până la 200 de avioane produse de Archer Aviation.

Cu toate că taxiurile zburătoare nu au fost aprobate pentru a fi utilizate în scop comercial, Autoritatea de reglementare în sectorul aeronautic din Europa estimează că aprobările ar putea fi acordate chiar din 2024. Companiile aeriene au început deja să lanseze comenzi pentru că văd un potenţial pentru a dezvolta o nouă linie de business care are legătură cu transportul local, pe măsură ce principala lor activitate, legată de transportul oamenilor pe distanţe lungi, este supusă la presiuni din cauza emisiilor de CO2 şi a pandemiei de Covid-19.

„Credem că acesta este începutul următoarei evoluţii a mobilităţii aeriene urbane. Acesta este probabil la fel de important ca era avioanelor cu reacţie”, spune Domhnal Slattery, director general la compania de leasing de avioane Avolon Holdings Ltd., care a decis să investească 15 milioane de dolari în Vertical Aerospace.

Taxiurile zburătoare sunt concepute pentru a transporta doar câţiva pasageri, fiind comparabile cu un elicopter electric. Însă sunt mai silenţioase, mai agile şi nu emit CO2, pentru că utilizează mai multe motoare electrice. Aceste avioane sunt concepute pentru a face curse pe distanţe scurte, pe o distanţă de 100 de mile (160 de kilometri) şi ar putea să îi transporte pe cei care vor să facă rapid naveta până la aeroport sau pentru o ieşire la sfârşit de weekend.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII