Ministerul Economiei a venit cu o reacție oficială în urma informațiilor apărute în spațiul public privind vânzarea Portului Internațional Liber Giurgiulești către România. Instituția confirmă că există discuții în desfășurare, însă subliniază că nu poate comenta o tranzacție care nu este încă finalizată.
Potrivit Ministerului, operatorul portului — Danube Logistics — este o entitate privată, deținută integral de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), iar eventualele negocieri privind cooperarea cu statul român pentru operarea infrastructurii portuare țin exclusiv de procesul comercial aflat în derulare.
„În contextul discuțiilor publice privind dezvoltarea Portului Internațional Liber Giurgiulești, confirmăm că discuțiile sunt în desfășurare, dar nu putem oferi detalii despre o tranzacție care nu este finalizată”, precizează Ministerul Economiei.
Instituția subliniază că Guvernul Republicii Moldova va urmări ca orice decizie privind acest activ strategic să fie în interesul național:
„Guvernul Republicii Moldova nu poate comenta detalii suplimentare la această etapă, întrucât procesul nu este finalizat, însă se va asigura că orice tranzacție care vizează acest activ strategic al statului să fie în interesul Republicii Moldova.”
Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.
Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.
Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.
BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.
Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!