Ucraina speră la un acord cu Bulgaria pentru două reactoare nucleare. Sofia cere peste 600 de milioane de dolari

24 Mart. 2024, 08:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Mart. 2024, 08:13 // Actual //  bani.md

Ucraina speră să semneze un acord în iunie pentru a cumpăra două reactoare nucleare din Bulgaria, în timp ce încearcă să compenseze pierderea vastei sale centrale Zaporojia cu șase reactoare, ocupată de Rusia, a declarat pentru Reuters șeful companiei nucleare Energoatom.

Noile reactoare vor fi construite la centrala nucleară Hmelnițki din vestul Ucrainei și vor fi echipate cu echipamente de concepție rusească pe care Kievul vrea să le importe din Bulgaria, a declarat Petro Kotin într-un interviu.

Rusia a obținut controlul asupra centralei Zaporojia, cea mai mare centrală nucleară din Europa, după ce a lansat invazia sa în Ucraina în februarie 2022. Cele șase reactoare nucleare de la Zaporijia sunt acum oprite.

“Negocierile dintre guvernul Ucrainei și Bulgaria continuă… și cred că undeva în luna iunie vom avea rezultatul încheierii unor contracte cu Bulgaria pentru achiziționarea acestui echipament”, a declarat Kotin.

“Am stabilit (sarcina) în fața organizației noastre de construcții și a centralei Hmelnițki ca aceasta să fie gata de instalare până în iunie”, a spus el, referindu-se la primul dintre cele două reactoare care ar urma să fie gata de instalare imediat.

El a spus că, dacă va fi livrat la timp și în întregime, Energoatom va fi gata să înceapă lucrările de pornire a noului reactor în doi-trei ani, perioadă necesară și pentru fabricarea turbinei pentru unitate. Energoatom se află în discuții preliminare pentru ca General Electric să construiască turbina, a spus el. Cel de-al doilea reactor ar urma să fie instalat mai târziu, iar Kotin nu a oferit un termen.

El a spus că Bulgaria a estimat anterior prețul celor două reactoare la 600 de milioane de dolari, dar că Sofia dorește să crească prețul echipamentului, care, în afara Bulgariei, poate fi cumpărat doar din Rusia.

“Există o dorință constantă din partea bulgarilor de a obține beneficii mai mari pentru ei înșiși decât aceste 600 de milioane de dolari și cu cât trece mai mult timp, cu atât mai mari sunt prețurile pe care le exprimă, dar noi suntem încă concentrați pe prețul de 600 de milioane de dolari”, a spus Kotin.

El a declarat că Energoatom intenționează, de asemenea, să construiască încă două reactoare la Hmelnițkii, bazate pe reactorul american AP-1000, și că societatea va începe să toarne beton pentru cele două noi unități la începutul lunii aprilie.

De la pierderea centralei Zaporojia, Ucraina se bazează pe energia nucleară de la trei centrale în funcțiune din țară, care totalizează nouă reactoare, inclusiv două reactoare aflate în prezent în funcțiune la centrala Hmelnițki.

Kotin a declarat că Ucraina nu a renunțat la planurile de a reporni centrala Zaporojia într-o zi și că, spre deosebire de Rusia, va putea și va ști cum să repună centrala în funcțiune.

“Ei (Rusia) spun în continuare că vor reporni centrala, dar nu o pot porni din punct de vedere tehnic, deoarece nu există linii electrice, apă și personal”, a declarat Kotin, adăugând că Moscova nu dorește să recunoască acest lucru la nivel politic.

Kotin a declarat că Energoatom, care a păstrat personalul care a operat Zaporojia, va fi pregătită să repornească centrala după “de-ocuparea” acesteia și că a pregătit deja echipe speciale pentru a face acest lucru.

După ce barajul Kakhovka a fost aruncat în aer, centrala a pierdut un aflux constant de apă din râul Dnipro, necesar pentru unitățile energetice, iar până în prezent centrala are doar o mică rezervă într-un iaz din apropierea instalației.
Kotin a declarat că, în condițiile actuale, doar un singur reactor poate funcționa cel mult o lună și apoi trebuie oprit din cauza lipsei de apă pentru sistemul său de răcire.

El a precizat că, pentru a reporni centrala, fie trebuie reconstruit barajul distrus de la Kakhovka, fie trebuie construite pompe pentru a furniza apă din Nipru.

“(Este nevoie) undeva în jur de doi ani, dar este vorba despre principalele măsuri costisitoare. În acest timp se vor putea verifica toate sistemele și, dacă nu există niciun sabotaj, toate celelalte sisteme vor fi pregătite pentru punerea în funcțiune.”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

09 Feb. 2025, 09:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Feb. 2025, 09:51 // Actual //  Ursu Victor

Rusia se confruntă cu o criză gravă în transportul petrolului, în urma sancțiunilor impuse de Statele Unite și alte state occidentale. Pe 10 ianuarie, Departamentul Trezoreriei SUA a inclus 161 de tancuri petroliere rusești pe lista neagră, o măsură ce afectează atât transportul țițeiului, cât și al produselor petroliere.

Potrivit Bloomberg, sancțiunile au un efect devastator asupra capacității Rusiei de a exporta petrol. În 2024, 57% din țițeiul exportat de Moscova a fost transportat pe nave care acum sunt sancționate. Numărul total al tancurilor petroliere afectate de sancțiuni, fie ele impuse de SUA, UE sau Regatul Unit, a ajuns la 265, ceea ce reprezintă o parte semnificativă a flotei utilizate pentru transporturi maritime de petrol, potrivit Bloomberg.

Costurile de transport pentru țițeiul rusesc au crescut vertiginos. Conform Argus Media, tarifele de transport au crescut cu aproape 50% din momentul impunerii sancțiunilor. De exemplu, transportul unui baril de petrol din Marea Baltică până în India a ajuns la 13 dolari, comparativ cu 10 dolari înainte de sancțiuni.

Multe dintre tancurile petroliere sancționate întâmpină dificultăți în a-și îndeplini funcțiile. Unele nave sunt blocate în porturi rusești sau chineze, în timp ce altele sunt folosite pentru stocare temporară, fără a putea efectua transporturi regulate.

Rusia depinde acum de așa-numita „flotă din umbră”, formată din nave cumpărate pentru a eluda sancțiunile. Totuși, aceste soluții devin din ce în ce mai costisitoare și riscante, având în vedere că sancțiunile continuă să se extindă. În plus, achiziția de noi nave sau utilizarea celor existente devine tot mai complicată, pe măsură ce riscurile de sancționare cresc.

Pe măsură ce sancțiunile reduc capacitatea Rusiei de a transporta petrol, Moscova se confruntă cu provocări majore. Costurile de transport cresc, iar opțiunile alternative devin din ce în ce mai limitate. Dacă situația continuă, exporturile de petrol ale Rusiei ar putea suferi o scădere semnificativă, cu implicații economice grave.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală