Președintele Ukrzaliznytsia, Evghenii Liașcenko a semnat cu directorul CFM, Oleg Tofilat memorandumul de reabilitarea a căilor ferate din Republica Moldova, potrivit Ministerul pentru Comunități, Teritorii și Dezvoltare a Infrastructurii de la Kiev.
Este vorba de un segment de 400 de km – Vâlcineț — Ocnița — Bălți — Ungheni — Chișinău — Căinari. Calea ferată va fi reabilitată până la sfârșitul anului 2024.
„Refacerea acestui tronson este un pas important pentru consolidarea logisticii feroviare pe direcția Dunăre. Datorită coridorului feroviar Vâlcineț – Căinari, exportatorii ucraineni își vor putea exporta cerealele prin portul de la Reni. Acesta este unul dintre elementele importante ale dezvoltării logisticii de export în Basarabia”, a subliniat viceprim-ministrul pentru Reconstrucție Oleksandr Kubrakov.
Feroviarii ucraineni și moldoveni au deja experiență de parteneriat de succes în proiecte de infrastructură la scară largă. La începutul lunii aprilie, punctul de trecere a frontierei Serpneve-1 — Basarabeasca a devenit operațional. Acest lucru a făcut posibilă începerea transportului de marfă pe tronsonul Berezyne-Basarabeasca, la restaurarea căreia au participat lucrători feroviari ucraineni. Totodată, lucrările au fost finalizate în timp record, în doar două luni.
Proiectul de reconstrucție a tronsonului de cale ferată Vâlcineț — Căinari a fost elaborat de angajații feroviari din Moldova în cadrul inițiativei „Drumuri ale Solidarității”, care este susținută de Comisia Europeană și presupune dezvoltarea a rutelor logistice alternative, în special pentru exportul de produse agricole din Ucraina.
Potrivit lui Oleg Tofilat, Ucraina dispune de echipamentele necesare și de angajați cu înaltă calificare, capabili să implementeze rapid și eficient proiecte de infrastructură de orice complexitate. După reconstrucția gării, capacitatea de transport pe calea ferată moldovenească va crește, viteza trenurilor va fi mai mare și calitatea transportului de mărfuri se va îmbunătăți.
Proiectul va fi implementat pe cheltuiala partenerilor și a instituțiilor financiare internaționale. 32 de milioane de euro vor fi transferați în Moldova, iar apoi direcționați către „Ukrzaliznytsia” pentru refacerea coridorului feroviar.
Ucraina și Moldova sunt membre ale Rețelei Transeuropene de Transport (TEN-T), care se construiește sub auspiciile Uniunii Europene. Scopul său este de a conecta Europa de la vest la est și de la nord la sud cu o rețea de drumuri, căi ferate, aeroporturi și căi navigabile.