Vremea de coșmar nu-i sperie pe vitezomani! Apasă pedala în disperare – 35% din totalul accidentelor

29 Iun. 2022, 13:08
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Iun. 2022, 13:08 // Actual //  bani.md

Siguranța rutieră este o problemă acută, iar Moldova nu face excepție. Conform datelor oficiale transmise de Inspectoratul național de securitate publica al IGP, extrase din sistemul informațional automatizat „Registrul de stat al accidentelor rutiere” și citate de xprimm.md, în 2021 s-au înregistrat 2.547 accidente în traficul rutier, în rezultatul cărora 257 persoane au decedat, iar altele 2.860 au fost traumatizate. Cifrele sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât tendința este una de creștere față de 2020, când fuseseră înregistrate 2.004 accidente rutiere, în urma cărora 245 de persoane au decedat, iar alte 2.265 au fost traumatizate.

În ceea ce privește factorii care au determinat accidente rutiere anul trecut, „viteza neadecvata vizibilității, condițiilor, situației rutiere” rămâne principala cauză, aceasta constituind peste 35% din numărul total al accidentelor din 2021 (902 in total) si conducând la decesul a 134 de persoane și traumatizarea altor 1028. Aceasta este urmată de „neacordarea priorității pietonilor” (438 de accidente), „neacordarea priorității altor vehicule” (336), „nerespectarea distantei intre vehicule” (176), „neasigurarea la schimbarea direcție de mers sau a benzii” (161), respectiv „starea de ebrietate alcoolica” (127 de accidente rutiere in 2021).

Situația este similară cu anul 2020, când accidentele rutiere au fost provocate de: viteza excesiva/ neadaptată la condițiile de drum și de vizibilitate – 614 accidente, urmată de neacordarea priorității pietonilor (313 accidente), neasigurarea la schimbarea benzii sau a direcției de mers (227 accidente), neacordarea priorității de trecere altor vehicule (191), stările de ebrietate (150) si traversarea neregulamentara a drumului de catre pietoni (118). Fata de 2020, in 2021 s-a identificat o crestere cu +102,38% a accidentelor rutiere produse ca urmare a „Nerespectarea distantei dintre vehicule”.

Din păcate, și anul 2022 a debutat cu un număr mare de incidente in trafic. Doar in primul trimestru din acest an, 512 persoane au fost victime ale accidentelor rutiere: 37 au decedat, iar 475 au fost traumatizate.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII