Vremuri grele pentru Transnistria! Ucraina nu vrea să prelungească tranzitul gazului rusesc spre Europa

17 Mart. 2024, 21:07
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Mart. 2024, 21:07 // Actual //  bani.md

Ucraina a transmis duminică, 17 martie, că nu intenţionează să prelungească un acord de cinci ani cu grupul rus Gazprom privind tranzitul gazului rusesc spre Europa sau să semneze altul.

În ciuda invaziei Rusiei în Ucraina în 2022, gazele ruseşti sunt încă transportate prin această ţară către Europa, unde ţările lucrează pentru a înlocui combustibilul originar din Rusia cu surse alternative şi energie regenerabilă.

Conform unui acord convenit între Moscova şi Kiev în 2019, Rusia plăteşte Ucrainei să exporte gaze către Europa prin intermediul reţelei sale de conducte.

Acordul expiră la sfârşitul lunii decembrie 2024.

”Pot confirma că nu avem planuri să încheiem niciun acord suplimentar sau să extindem acest acord (actual)”, a declarat ministrul ucrainean al Energiei, German Galuşcenko.

Un test de rezistenţă de anul trecut al sistemului de transport al gazelor din Ucraina şi al instalaţiilor subterane de stocare a gazelor a demonstrat că sistemul său de gaze ”poate funcţiona fără tranzit”, a spus el într-un comunicat.

A avea suficiente gaze sub presiune în conducte este o condiţie prealabilă pentru garantarea aprovizionării cu gaze, iar testul de stres a fost să se asigure că consumatorii ucraineni vor primi în continuare combustibilul dacă nu mai exista niciun flux din Rusia către Europa.

Moscova a spus că Rusia va folosi rute alternative şi gaze naturale lichefiate (GNL) pe mare, în cazul în care Ucraina nu va prelungi acordul pentru conducte.

Vicepremierul rus Alexander Novak a declarat în ianuarie că Moscova este pregătită să poarte discuţii cu Uniunea Europeană privind aprovizionarea cu gaze naturale.

Republica Moldova a renunțat la gazul rusesc de la sfârșitul anului 2022 și s-a reorientat pe piețele din vest, după ce Gazporm a redus cantitatea livrată Chișinăului la 5,7 milioane metri cubi/zi. Întreaga cantitate de  metan a fost redirecționată către partea stângă a Nistrului în schimbul energiei electrice.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII