2024 începe cu probleme pentru economia globală. Trei slăbiciuni care ar putea arunca situaţia economică în aer

04 Ian. 2024, 17:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Ian. 2024, 17:54 // Actual //  bani.md

Economia globală a fost pusă la încercare în 2023 cum rar a mai fost până acum: inflaţie şi cea mai agresivă campanie de înăsprire monetară din ultimele decenii, războaie în Europa şi în Orientul Mijlociu, o criză imobiliară masivă în China şi rivalitatea tot mai profundă dintre Washington şi Beijing, care forţează companiile să regândească lanţurile de aprovizionare şi securitatea, scrie Bloomberg.

În pofida acestor vulnerabilităţi, redresarea globală post-pandemică a reuşit să continue.

În SUA, consumul a sfidat aşteptările şi oamenii au continuat să cheltuiască, ceea ce i-a determinat pe mulţi economişti să renunţe la scenariile negative şi să prognozeze o neaşteptată aterizare uşoară.

În China, industria în plină expansiune a vehiculelor electrice – împreună cu o doză sănătoasă de stimulente fiscale – a ajutat liderii să se menţină aproape de obiectivul de creştere. Iar India, noua mare speranţă a economiei mondiale, a preluat o parte din presiunea asupra economiei globale.

Fondul Monetar Internaţional prevede o creştere globală de 2,9% în 2024, cu puţin sub estimările privind creşterea pe 2023. Cu două războaie în plină desfăşurare şi aproximativ 40 de alegeri naţionale în calendar, evoluţiile politice vor modela anul, mai ales că Donald Trump încearcă să recâştige preşedinţia. Dar punctele de stres economice cruciale ar putea să răstoarne perspectivele pozitive.

Consumul din SUA ar putea dicta direcţia în care se îndreaptă economia:

După un 2023 de succes, se aşteaptă ca economia americană să revină pe pământ în următoarele 12 luni.

Dacă va fi vorba de o recesiune sau de o aterizare uşoară va depinde în bună parte de modul în care rezistă piaţa muncii. Până în prezent, aceasta a rezistat valurilor de creşteri ale ratei dobânzii de către Rezerva Federală, dar anul acesta ar putea fi marcat de un punct de inflexiune, chiar dacă factorii de decizie au semnalat că au terminat cu majorările.

O creştere a şomajului ar afecta cheltuielile de consum, care în SUA reprezintă aproape două treimi din PIB. Conform ultimelor proiecţii ale Fed, rata şomajului ar urma să urce la 4,1% până la sfârşitul anului. Cererile de şomaj, publicate săptămânal, sunt un indicator principal al slăbiciunii pieţei muncii şi, prin urmare, merită urmărite.

Criza locuinţelor din China rămâne o ameninţare serioasă pentru economie şi în 2024:

Cea de-a doua economie a lumii se află în mijlocul unei încetiniri economice de mai mulţi ani, declanşată în parte de măsurile drastice luate de preşedintele Xi Jinping împotriva speculei imobiliare.

Dezvoltatorii sunt împovăraţi cu portofolii vaste de „cozi putrede” – apartamente care au fost cumpărate, dar care nu au fost niciodată construite.

Nomura Securities Co. estimează că aproximativ 20 de milioane de unităţi au fost vândute în avans pentru care construcţia a fost amânată sau nu a început. Cei care îşi aşteaptă noile apartamente devin din ce în ce mai nerăbdători, transformând această problemă într-o potenţială ameninţare la adresa stabilităţii sociale.

Înalţi oficiali s-au angajat să prevină o avalanşă credite neperformante ale  dezvoltatorilor imobiliari – un dezastru care ar cuprinde sectorul bancar şi ar putea condamna China la un deceniu pierdut de creştere anemică asemănător cu cel din Japonia. Acesta ar putea fi anul în care măsurile guvernamentale lente vor face loc unui plan de salvare în toată regula.

Germania trage în jos economia Europei:

Germania a fost marcată de cea mai slabă performanţă economicădintre marile economii în 2023.

Preţurile ridicate la energie şi politica monetară restrictivă, împreună cu o cerere globală mai slabă pentru exporturile sale, au cauzat o uşoară contracţie a produsului intern brut pentru anul respectiv.

Problemele nu lipsesc în 2024, inclusiv războiul în curs de desfăşurare din Ucraina, o industrie auto care se confruntă cu o concurenţă intensă din partea vehiculelor electrice fabricate în China şi controale mai stricte asupra cheltuielilor guvernamentale.

Sectorul manufacturier al ţării, care concurează la nivel mondial, trebuie să se confrunte cu o tranziţie costisitoare şi plină de probleme politice către forme alternative de energie după ce a pierdut accesul la gazul ieftin adus prin conducte din Rusia, precum şi cu o reaşezare a lanţurilor de aprovizionare ca răspuns la efortul condus de SUA de a limita China.

Încă nu este clar dacă situaţia Germaniei se va atenua sau din contră se va înrăutăţi, dar un cuvânt de spus în acest sens îl va avea indicele privind perspectivele şi aşteptările mediului de afaceri realizat de Institutul Ifo.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII