Un imperiu de 30 de miliarde de dolari începe să se clatine

20 Mart. 2024, 14:16
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
20 Mart. 2024, 14:16 // Bani și Afaceri //  bani.md

Moshin şi Zuber Issa, deţinătorii unuia dintre cele mai mari lanţuri de retail din Marea Britanie, şi-au dezvoltat imperiul în era banilor ieftini, prin zeci de împrumutui destinate investiţiilor, care i-au transformat în unii dintre cei mai mari proprietari de benzinării şi magazine de proximitate din întreaga  lume. Acum, când dobâznile sunt la un nivel record, împrumuturile care totalizează un milard de dolari, trebuie returnate, scrie Bloomberg, citat de businessmagazin.ro.

Cei doi fondatori se luptă să menţină controlul asupra imperiului lor de afaceri, care include peste 6.000 de benzinării din întreaga lume, restaurante Subway şi unul dintre cei mai mari băcănii din Marea Britanie. Imperiul fraţilor Issa este evaluat la aproximativ 30 de miliarde de dolari.

Costurile mai mari ale împrumuturilor îi forţează pe fraţi şi pe TDR Capital, firma britanică de private equity care i-a susţinut în cele mai multe dintre afacerile lor, să vândă active importante pentru a rambursa datoriile.

Aceştia deţin în continuare participaţii totale de peste 1 miliard de dolari fiecare în EG Group, dar acţiunile s-au prăbuşit în decurs de numai doi ani. Pe măsură ce costul vieţii în Marea Britanie a continuat să crească ei s-au confruntat şi cu acuzaţii de manipulare a preţului la carburanţi, imediat după ce au cumpărat Asda – al treilea cel mai mare supermarket din ţară – mişcare văzută ca cea mai mare lovitură dată de fraţii Issa în favoarea businessului lor.

Valoarea combinată a participaţiilor lor la EG Group şi Asda a scăzut cu aproape 60% de la sfârşitul anului 2021 şi valorează acum aproximativ 2,6 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index.

În 2015, fraţii Issa au deschis uşa investitorilor străini, atunci când au vândut 50% din EG Group către TDR Capital. În anii următori, EG Group a încheiat una dintre cele mai mari importante tranzacţii din istoria sa, în afara Marii Britanii. Mai exact, în 2017 EG Group reuşeşte să cumpere 2.100 de benzinării din Germania şi Italia de la gigantul Exxon Mobil Corp. Ele reprezintă o treime din portofoliul global al companiei britanice.

Apogeul imperiului de business a fost atins în 2021, atunci fraţii Issa au cumpărat lanţul de retail Asda de la Walmart, devenind peste noapte cele mai importante nume din retailul britanic. Cu toate acestea, sincronizarea nu putea fi mai proastă, pentru că în acea perioada era împrumuturilor ieftine se pregătea să apună.

Activele fraţilor Issa din întregul lor imperiu au crescut cu aproape 3.000.000% în ultimele două decenii, ajungând la peste 30 de miliarde de dolari. Tot în ultimele două decenii pieţele bursiere din SUA s-au bucurat de cea mai longevivă perioadă de creştere, iar băncile centrale din întreaga lume au pompat trilioane în economii, stimulând preţurile activelor în timp ce ratele dobânzilor se situau aproape de – sau chiar sub – zero.

Trecutul le-a adus fraţilor Issa un succes incontestabil, dar prezentul, cu ratele dobânzilor aflate încă sus nu promite decât probleme pentru imperiul lor de business. La uşa Asda au început să bată băncile şi investitorii pentru împrumuturile care au asigurat ascensiunea fulminantă a imperiului de business, finanţată de una dintre cele mai mari oferte de obligaţiuni din ţară şi cu mai puţin de un miliard de lire sterline, venit din banii proprii ai fraţilor Issa şi TDR Capital.

EG Group a vândut în cele din urmă majoritatea activelor sale din Marea Britanie şi Irlanda către Asda, anul trecut, pentru 2 miliarde de lire sterline, pentru a ajuta la plata datoriilor, ceea ce a sporit îngrijorarea cu privire la finanţele interconectate ale întreprinderilor.

EG Group a raportat luna aceasta un profit înainte EBITDA de 1,1 miliarde de dolari pentru 2023, cel mai mic din ultimii patru ani, subliniind modul în care cheltuielile mai mari cu datoriile afectează profiturile companiei din Blackburn, Anglia. Aceasta a strâns anul trecut peste 1,5 miliarde de dolari pentru a-şi consolida finanţele, finanţate parţial de creditori privaţi cu rate ale dobânzii de aproximativ 13%, aproape triplu faţă de împrumuturile sale bancare realizate în urmă cu 5 ani.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII