Angajații CFM, lăsați să aștepte! Deputatul Marian sugerează că statul nu e responsabil de problemele comerciale

04 Ian. 2025, 11:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Ian. 2025, 11:34 // Actual //  Ursu Victor

În cadrul emisiunii „Rezoomat” de la Rlive, deputatul Radu Marian a explicat dificultățile privind stingerea datoriilor salariale ale angajaților de la Calea Ferată din Moldova (CFM). Oficialul a subliniat că intervențiile statului pentru plata datoriilor salariale în cazul unei companii de stat ar putea crea un precedent riscant.

„Este mult mai complicat să aloci bani pentru plata salariilor unei companii, deoarece acest lucru ar putea genera așteptări similare din partea altor întreprinderi, inclusiv cele private. Legea nu permite discriminarea între companiile de stat și cele private. În loc să direcționăm bani pentru educație, pensii sau infrastructură, ar trebui să rezolvăm probleme comerciale, ceea ce nu este sustenabil”, a explicat Marian.

De asemenea, deputatul a precizat că, deși statul are obligația de a sprijini companiile unde este fondator, soluțiile trebuie să fie comerciale.

„În 2022 am reușit să stingem restanțele salariale și să majorăm salariile cu 90%. Acesta este modelul pe care vrem să-l replicăm – să găsim soluții viabile fără a pune presiune pe bugetul public”, a declarat Marian.

În concluzie, deputatul a reiterat angajamentul autorităților de a identifica soluții pentru viabilitatea financiară a Căii Ferate din Moldova, subliniind că situația trebuie abordată cu prudență pentru a evita dezechilibre economice pe termen lung.

CFM are datorii salariale de aproximativ 150 de milioane de lei, iar unii angajați au început să primească salarii restante abia pentru luna iulie. Din cele 139 de locomotive, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. Dacă nu se vor lua măsuri urgente, circulația pe jumătate din rețea ar putea fi suspendată în următorii ani.

În ultimul deceniu, compania a generat pierderi de aproape un miliard de lei, cauzate de scăderea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate. Costurile estimative pentru salvarea și modernizarea CFM se ridică la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

06 Ian. 2025, 10:28
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Ian. 2025, 10:28 // Actual //  Ursu Victor

O investigaţie The Guardian a găsit că muncitorii din industria şampaniei din Franţa sunt plătiţi foarte prost şi obligaţi să doarmă pe străzi şi să fure alimente pentru a se hrăni.

Muncitori din Africa de vest şi Europa de est aflaţi în orăşelul Epernay, în care-şi au sediul unele dintre cele mai scumpe branduri de şampanie, pretind că fie nu sunt plătiţi pentru munca lor, fie că sunt plătiţi prea puţin de podgoriile din apropierea orăşelului.

The Guardian a găsit muncitori din orăşel dormind pe străzi sau în corturi în condiţiile în care podgoriile nu le-au oferit cazare. Alţi muncitori care stau într-un sat din apropiere au declarat că au fost forţaţi să fure alimente de la locuitori pentru că nu aveau de unde să-şi cumpere provizii.

Anul trecut, 300 milioane de sticle de şampanie de la podgoriile din nordul Franţei au fost exportate în întreaga lume, generând venituri de 6 miliarde de euro.

Totuşi, industria şampaniei este afectată de o serie de controverse legate de modul în care sunt trataţi cei care culeg strugurii, patru dintre aceştia decedând din cauza insolaţiei în perioada recoltei de anul trecut.

Într-un caz ce va fi judecat la început de 2025, patru persoane, printre care proprietarul unei podgorii, sunt acuzaţi de trafic de persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală