Capcana în care s-a pomenit Moldovagaz. Lupușor: Compania a cumpărat gaz cu 800 USD și l-a vândut mai ieftin

23 Nov. 2021, 09:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Nov. 2021, 09:17 // Actual //  bani.md

În data de 22 noiembrie Gazprom a emis o declarație în care  susține că Republica Moldova ar putea rămâne fără gaz dacă nu achită în următoarele 48 de ore plățile facturate la 22 noiembrie. Suma spre plată este de 1,3 miliarde de lei sau echivalentul a 73,69 mil. USD. Economistul Adrian Lupușor susține că situația în care s-a pomenit Moldovagaz putea fi anticipată, în condițiile în care gazul a fost cumpărat cu 800 USD și a fost vândut de câteva ori mai ieftin consumatorilor.

Economistul afirmă că situația de la MoldovaGaz trebuie tratată din perspectiva a 5 condiții:

-cota parte a Guvernului Moldovei este de doar o treime, principalul acționar fiind Gazpromul

-compania s-a pomenit cu probleme financiare care au fost cunoscute din timp (atunci când cumperi gaz la circa 800 USD și îl vinzi consumatorilor de câteva ori mai ieftin, nu trebuie sa fii guru financiar să înțelegi la ce poate duce situația dată)

-aceste probleme puteau și chiar trebuiau anticipate și de către ANRE atunci când au examinat cererea Moldovagaz pentru ajustarea tarifului (demisia dlui Creangă poate fi analizată și în baza acestui context

-este o criza de lichidități temporară și vizează decalajul dintre prețul de achiziție și cel de comercializare pe piața internă creat în octombrie

-o companie când are probleme financiare temporare apelează fie la bancă, fie la acționari. În finanțe este un fel de axiomă: finanțarea în baza resurselor împrumutate este mai ieftina decât in baza capitalului propriu al acționarilor.

Deci, Moldovagaz trebuie să contracteze un credit bancar, gajând o parte din multitudinea de active pe care compania le deține. Sigur, se poate de apelat la acționarul majoritar care poate ușor sa acorde un împrumut comercial. Nicidecum, Guvernul nu poate acorda acești bani: este ajutor de stat care este reglementat strict de lege, conform Acordului de Asociere acesta urmează să fie interzis, si niciodată în istoria țării acesta nu a dat rezultate bune. În plus, se creează un precedent prin care si alte companii de stat (de exemplu, Calea Ferata a Moldovei) vor solicita același ajutor”, a explicat Adrian Lupușor.

Gazprom susține că Republica Moldova ar putea rămâne fără gaz natural rusesc dacă nu achită în următoarele 48 de ore plățile pentru luna noiembrie, facturate la 22 noiembrie. Conform presei din Rusia, Gazprom a trimis astăzi o avertizare în acest sens, subliniind că compania rusă este „dezamăgită de modul în care Moldova exercită obligațiunile contractuale”.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII