Criză de motorină în Europa: scăderi ale exporturilor din SUA şi preţuri în creştere. Moldova nu este ferită

26 Feb. 2024, 11:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Feb. 2024, 11:21 // Actual //  bani.md

Scăderea activităţii de rafinare din SUA şi întreruperile din comerţul mondial au redus aprovizionarea cu motorină în ultimele săptămâni, reducând luna aceasta exporturile de motorină americană către Europa, care au atins un nivel istoric, relatează Reuters.

Dificultăţile în asigurarea motorinei americane complică o criză de aprovizionare existentă în Europa, care se baza anterior pe exporturile de combustibil din Rusia.

Preţurile motorinei americane au urcat pentru scurt timp luna aceasta la un maxim al ultimelor patru luni, de peste 48 de dolari pe baril, ceea ce a redus oportunităţile de arbitraj pentru a expedia combustibilul în Europa.

Mulţi dintre ceilalţi furnizori ai Europei din Orientul Mijlociu şi Asia au fost nevoiţi să ocolească Capul Bunei Speranţe din cauza atacurilor Houthi asupra navelor din Marea Roşie, ceea ce a dus la întârzieri mari şi a făcut ca şi acest comerţ să fie mai puţin profitabil.

Importurile europene de motorină din SUA au scăzut cu aproape jumătate în această lună, la 6,65 milioane de barili, în scădere de la 11,44 milioane de barili în ianuarie, care a marcat cel mai ridicat nivel din august 2017, potrivit unei analize a firme de urmărire a navelor Kpler.

Scăderea schimburilor comerciale a venit în condiţiile în care rafinăria BP, de 435.000 de barili pe zi, Whiting, din Indiana – un important producător american de motorină – a fost închisă la începutul lunii februarie, în urma unor pene de curent.

Întreruperea a coincis cu probleme operaţionale la mai multe uzine din cauza unui val de frig de la jumătatea lunii ianuarie, cum ar fi rafinăria TotalEnergies. Altele, inclusiv uzina Motiva Enterprises, se află în revizii planificate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII