Dezamăgire pentru moldovenii care vor la mare în România de 1 mai. Cazări mai scumpe decât în Grecia sau Bulgaria

13 Apr. 2023, 05:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Apr. 2023, 05:00 // Actual //  bani.md

1 mai este un prilej tradițional pentru moldoveni să înceapă sezonul estival. Mulți aleg să meargă la mare, însă, ei trebuie să se pregătească, deoarece prețurile sunt mai mari ca niciodată.

O analiză recentă a arătat că prețurile pentru cazare pe litoralul românesc sunt de până la trei ori mai mari decât cele din stațiunile populare din Grecia sau Bulgaria. La fel se întâmplă și în sezonul estival, atunci când mii de moldoveni aleg să își facă vacanța în străinătate, din cauza prețurilor.

Cum sunt prețurile din România comparativ cu alte stațiuni populare di Grecia sau Bulgaria

În perioada 29 aprilie – 2 mai, pentru două persoane, cazările în Vama Veche încep de la 1.000 de lei românești, însă acestea sunt oferite de pensiuni sau case de vacanță, nu de hoteluri. Cel mai ieftin hotel pentru această perioadă costă peste 2.000 de lei românești.

Cea mai ieftină cazare din Vama Veche pentru această perioadă este o casă de vacanță situată la aproximativ 10-15 minute de plajă, conform unui anunț postat pe o platformă de închirieri.

Dacă vorbim de Mamaia, cazările pentru 1 Mai, cele mai ieftine, pornesc 600 și 800 de lei pentru doi adulți. Cei care caută hoteluri centrale și cu mai multe facilități pot plăti peste 3.000 de lei.

De asemenea, în Costinești prețurile pornesc de la 700 de lei în vile sau pensiuni. La hoteluri de două stele, prețurile sar de 1.100 de lei. În comparație, în Bulgaria, în stațiunea Nisipurile de Aur, cazarea pentru această perioadă la o vilă pornește de la 400 de lei pentru două persoane. Mai mult, în stațiunea Sunny Beach turiștii pot închiria studiouri întregi cu doar 300 de lei pentru această vacanță.

Prețuri mai mici găsim și în Grecia. Spre exemplu, în Halikidiki, Grecia, prețul pentru un hotel în perioada 29 aprilie – 2 mai, în minivacanța de 1 mai, pornește de la 390 de lei. Aproximativ 400-500 de lei costă și cazarea în vile de vacanță.

Și pe insule turiștii pot găsi cazare în această perioadă sub 500 de lei pentru două persoane. De exemplu, în Santorini, sunt vile sau hoteluri de 2 stele cu astfel de prețuri. Cei care caută condiții mai bune sau lux pot păti peste 4.000 de lei la hoteluri mai bine cotate, potrivit ziare.com.

Realitatea Live

05 Dec. 2025, 14:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Dec. 2025, 14:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Asociația exportatorilor de cereale „Agrocereale” solicită conducerii întreprinderii Căile Ferate ale Moldovei (CFM) un răspuns oficial la demersul expediat pe 5 septembrie 2025 privind modificarea politicii tarifare pentru transportul feroviar de mărfuri, intrată în vigoare la 1 octombrie 2025. Într-o scrisoare adresată directorului întreprinderii, Serghei Cotelinic, organizația atrage atenția că noile tarife riscă să afecteze competitivitatea sectorului agricol și să reducă volumul mărfurilor transportate pe calea ferată.

„Agrocereale” subliniază că este necesar un dialog deschis, întrucât tarifele feroviare influențează direct costurile exportatorilor și stabilitatea întregii logistici de export a Republicii Moldova. În acest context, asociația solicită CFM să ofere informații oficiale privind volumele de transport feroviar pentru perioada septembrie–noiembrie a sezonului 2025/2026, precum și date despre solicitările și volumele confirmate pentru luna decembrie. Aceste informații, deși sunt publice, ar permite pieței să evalueze corect gradul de încărcare a infrastructurii feroviare.

Scrisoarea subliniază faptul că Republica Moldova produce anual circa 4 milioane de tone de cereale și oleaginoase, dintre care aproximativ 3,2 milioane de tone sunt exportate. În prezent, doar 14% din acest volum — aproximativ 450.000 de tone — este transportat pe calea ferată, în timp ce 40% ajunge la export prin transport rutier. „Toate volumele care nu merg pe calea ferată sunt captate de transportul auto, principalul concurent al CFM. Aceste fluxuri în creștere reprezintă un potențial de piață nerealizat pentru calea ferată”, avertizează asociația.

„Agrocereale” susține că accentul strategic al CFM nu ar trebui plasat exclusiv pe acoperirea costurilor prin majorări tarifare, ci pe atragerea activă a unor volume mai mari. Asociația amintește că, deși transportul feroviar de mărfuri este realizat uneori la limita sau sub costurile reale, creșterea volumelor ar reduce costul unitar și ar îmbunătăți rezultatele financiare. În acest sens, organizația propune elaborarea unei strategii de stimulare a cererii, astfel încât fermierii și traderii să aibă predictibilitate și motive economice reale pentru a reveni la transportul pe calea ferată.

Asociația consideră necesară implicarea unor economiști și specialiști în calculul tarifelor pentru a elabora prețuri competitive, adaptate pieței. Organizația se declară gata să ofere suport consultativ și să participe la analiza economică.

Deși „Agrocereale” recunoaște că majorarea tarifelor cu 7% față de 2023 este explicată prin inflație, creșterea costurilor cu combustibilul, personalul și infrastructura, aceasta consideră că noile tarife sunt insuficient de atractive și pot provoca un efect invers: migrarea suplimentară a fluxurilor către transportul rutier.

Asociația solicită, totodată, clarificări privind includerea amortizării parcului rulant în structura actuală a tarifului, având în vedere starea critică a materialului rulant al CFM.

În final, „Agrocereale” avertizează că, de-a lungul anilor, sectorul agricol a părăsit în repetate rânduri transportul feroviar din cauza condițiilor nefavorabile, revenind abia după ajustări de tarif și politică operațională. „Nu ne dorim repetarea acestui ciclu. Doar prin dialog și decizii comune putem asigura stabilitatea și creșterea fluxurilor”, se arată în adresare.

Anterior, CFM, într-un comunicat de presă, susținea că tarifele pentru transportul cerealelor rămân printre cele mai avantajoase din sistemul feroviar, fiind semnificativ mai mici decât cele aplicate altor tipuri de mărfuri. Potrivit instituției, aceste prețuri preferențiale sunt susținute din resurse interne, printr-un regim strict de economisire a combustibilului, energiei și cheltuielilor de întreținere, precum și prin optimizarea personalului.

CFM precizează că tarifele pentru cereale au fost stabilite la 1 ianuarie 2023 și au rămas neschimbate timp de trei ani. Începând cu 1 octombrie 2025, prețul a fost majorat cu doar 7%, chiar dacă, economic, ajustarea justificată ar fi fost de până la 15%. Transportul cerealelor beneficiază în continuare de reduceri de până la 42% față de tariful de bază, iar lista rutelor eligibile a fost extinsă pentru a facilita exportul fermierilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII