Frigul crește consumul de gaz al moldovenilor

12 Dec. 2023, 17:20
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Dec. 2023, 17:20 // Actual //  bani.md

Potrivit datelor furnizate de SA „Moldovagaz”, volumul consumului de gaze naturale în luna noiembrie curent a atins cifra de 83,6 milioane de metri cubi, marcând o creștere notabilă de 32,5% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent. Față de luna octombrie 2023, consumul a înregistrat o creștere de 45,9 milioane de metri cubi sau 121,8%.

Un aspect notabil al acestei perioade a fost performanța plăților din partea consumatorilor. Consumatorii casnici au achitat 99% din sumele facturate până la 30 noiembrie 2023, reprezentând o ușoară scădere de 0,1 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului precedent. În ceea ce privește consumatorii non-casnici (persoanele juridice), aceștia au efectuat plăți în proporție de 95,3%, înregistrând o reducere de 4 puncte procentuale în comparație cu anul anterior. Întreprinderile din sectorul energetic și termic au achitat facturile în proporție de 91,2%, reflectând o scădere de 8,7 puncte procentuale.

Consumatori casnici au beneficiat de compensații în valoare totală de 110,8 milioane lei pentru consumul de gaze naturale în noiembrie 2023. De asemenea, consumatorii casnici din asociațiile de locatari, în număr total de 1,583 locuri de consum, au primit compensații în valoare de 521,895,15 lei, în funcție de gradul lor de vulnerabilitate energetică.

În aceeași perioadă, au fost deconectate de la rețeaua de distribuție a gazelor naturale 510 unități de consum, cu datorii acumulate de aproximativ 3,6 milioane lei. În plus, 315 consumatori au fost supuși condiției de plată preventivă ca urmare a sistării anterioare a furnizării de gaze naturale pentru neachitarea în termen a contravalorii gazelor consumate.

Conform datelor furnizate de SA „Moldovagaz”, nivelul de achitare a consumului de gaze naturale la data de 30 noiembrie 2023 se situează la 96%, totalizând 10,7 miliarde lei. Aceste cifre reflectă un cadru economic dinamic și o preocupare crescută din partea consumatorilor pentru asigurarea continuității furnizării de gaze naturale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII