Mesajul dur al lui Spînu pentru transportatorii protestatari: În perioada lui Plahotniuc și-au subjugat ramura

09 Nov. 2023, 13:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Nov. 2023, 13:30 // Actual //  bani.md

Am urmărit atent mesajele transmise de câțiva transportatori care în perioada lui Plahotniuc și-au subjugat transportul rutier prin frauda la obținerea autorizațiilor și modificări de legislație care să le convină. Pe lângă multe minciuni și acuzații aiurea nu am auzit nimic despre modul în care ei vor să schimbe situația spre bine din transportul rutier de pasageri, a reacționat ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu la protestul din fața Guvernului al transportatorilor, care s-au arătat nemulțumiți de nou noul Cod al Transportatorilor.

Spînu a evidențiat că în prezent sunt rute insuficiente în localitățile unde oamenii, primarii le solicită, microbuze și autobuse vechi care supun riscului viața și sănătatea pasagerilor și lipsă de evidență contabilă, evaziune fiscală – oamenii nu primesc bilete pentru călătoriile în transportul rutier.

Ministrul s-a arătat deranjat de propunerea transportatorilor, „să rămână totul pe vechi. Ei vor să ceara bani zilnic de la șoferi pentru că le dau acea hârtie/autorizație să circule. Ei vor să nu investească în transport mai modern. Ei vor să nu respecte graficul de executare a rutelor pentru care au autorizație. Ei vor să nu ofere bilete pasagerilor. Ei vor să nu permită deschiderea de rute noi, chiar și acolo unde se solicită de către oameni și administrația publică locală”.

„Să fie clar, așa nu va merge. Vom promova modificările la cod transportului rutier pentru că aceste modificări vor asigura oamenii cu transport mai calitativ, mai modern. Vreau să reamintesc doar câteva modificări importante: Eliminăm limitările de oră atât la nivel de transport internațional, și reducem intervalul până la 15 min pentru cursele la nivel național. Până acum era practic imposibil ca un nou operator de transport să înceapă să presteze astfel de servicii”, a mai precizat Spînu.

Ministrul a spus că prin noul Cod al Transportatorilor se urmărește ajutorarea primăriilor și a primarilor ca să ofere transport locuitorilor. APL-urile vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei noi curse regulate. Este esențial ca APL-urile să aibă un rol activ în procesul decizional deoarece sunt cele care dețin informațiile actualizate despre fluxul de locuitori și știu cel mai bine necesitățile oamenilor. Reducem birocrația. Operatorii de transport rutier pot spune ”adio” foii de parcurs, aceasta fiind exclusă din lista documentelor de strictă evidență. Și pentru a reduce și mai mult din birocrație, vor fi excluse din Lista documentelor necesare la bord, un șir de acte care există deja în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto (informația privind inspecția tehnică, certificate de competență profesională

„Fiscalizăm și digitalizăm transportul rutier: e-bilet, e-gps și e-routing. Impunem fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie, biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic. Ne vom asigura că acest lucru se se întâmple până la sfârșitul anului 2024. Eliminăm contradicțiile existente referitoare la termenul și modalitatea de eliberare a autorizațiilor. După expirarea termenului de autorizație care durează 8 ani, operatorii de transport auto vor putea să mai activeze încă 4 ani – dacă întrunesc criteriile prestabilite care vor fi reglementate de Guvern”, a conchis Spînu.

Mai mulți transportatori au protestat, în dimineața zilei de astăzi, în fața Guvernului manifestându-și nemulțumirea față de noul Cod al Transporturilor care potrivit lor le-ar face activitatea mai dificilă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Oct. 2025, 16:28
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
01 Oct. 2025, 16:28 // Actual //  Ursu Victor

Planurile companiilor rusești de a atrage finanțare ieftină pe piața datoriilor din China s-au lovit de opoziția băncilor și investitorilor locali, care evită astfel de tranzacții din cauza riscului sancțiunilor occidentale, relatează Reuters, citând surse familiare situației.

După ce Rusia a fost exclusă de pe piețele de capital occidentale la începutul războiului din Ucraina, mari corporații de stat precum Rosatom și Gazprom au luat în calcul lansarea de obligațiuni denominate în yuani („panda bonduri”), în urma vizitei președintelui Vladimir Putin la Beijing din septembrie. Companiile sperau să atragă finanțare mai ieftină, uneori legată de contracte comerciale, scrie TheMoskowTimes.

Totuși, bancherii și investitorii chinezi s-au arătat sceptici. Surse citate de agenție afirmă că pregătirile au loc, dar nu există progrese, deoarece instituțiile financiare din China se tem de sancțiuni secundare. „Proiectele nu pot fi avansate, în pofida discuțiilor de peste un an”, a declarat un manager chinez, referindu-se la lipsa de progres în cazul Rosatom și Rusal.

Chiar și investitori instituționali chinezi spun că nu ar cumpăra astfel de obligațiuni din cauza riscurilor geopolitice. În plus, marii brokeri de stat din China au încetat orice tranzacții legate de Rusia încă din 2022, iar cele patru bănci de stat de top au refuzat să fie organizatori de emisiuni pentru companiile rusești.

Juristul Zhan Kai, de la Yuanda China Law Offices, a subliniat că nu există bariere legale pentru emisiunea de panda bonduri de către firmele rusești, atâta timp cât acestea nu figurează pe listele negre americane. „Dar bancherii și traderii locali se tem să devină intermediari sau cumpărători. În cele din urmă, piața decide, dar nu există apetit pentru obligațiuni rusești în China”, a precizat el.

Un oficial rus citat de Reuters a recunoscut că problema principală rămâne lipsa cumpărătorilor. „Companiile mari lucrează la structuri de plasamente, statul doar sprijină cu infrastructura, însă băncile chineze ezită”, a spus acesta.

Până acum, singura companie rusă care a reușit să emită panda bonduri a fost Rusal, în 2017. De atunci, niciun alt emitent rus nu a intrat pe piața chineză, deși în primele șapte luni din 2025, 35 de companii străine au plasat obligațiuni în China în valoare de 16,3 miliarde dolari, iar în 2024 volumul total a atins un record de 194,8 miliarde yuani.

Potrivit analiștilor, chiar și în contextul unei „țări prietenoase” precum China, riscurile geopolitice persistă, iar procesul de acces pentru firmele rusești pe piața obligațiunilor în yuani ar putea dura ani de zile.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII