Mesajul dur al lui Spînu pentru transportatorii protestatari: În perioada lui Plahotniuc și-au subjugat ramura

09 Nov. 2023, 13:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Nov. 2023, 13:30 // Actual //  bani.md

Am urmărit atent mesajele transmise de câțiva transportatori care în perioada lui Plahotniuc și-au subjugat transportul rutier prin frauda la obținerea autorizațiilor și modificări de legislație care să le convină. Pe lângă multe minciuni și acuzații aiurea nu am auzit nimic despre modul în care ei vor să schimbe situația spre bine din transportul rutier de pasageri, a reacționat ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu la protestul din fața Guvernului al transportatorilor, care s-au arătat nemulțumiți de nou noul Cod al Transportatorilor.

Spînu a evidențiat că în prezent sunt rute insuficiente în localitățile unde oamenii, primarii le solicită, microbuze și autobuse vechi care supun riscului viața și sănătatea pasagerilor și lipsă de evidență contabilă, evaziune fiscală – oamenii nu primesc bilete pentru călătoriile în transportul rutier.

Ministrul s-a arătat deranjat de propunerea transportatorilor, „să rămână totul pe vechi. Ei vor să ceara bani zilnic de la șoferi pentru că le dau acea hârtie/autorizație să circule. Ei vor să nu investească în transport mai modern. Ei vor să nu respecte graficul de executare a rutelor pentru care au autorizație. Ei vor să nu ofere bilete pasagerilor. Ei vor să nu permită deschiderea de rute noi, chiar și acolo unde se solicită de către oameni și administrația publică locală”.

„Să fie clar, așa nu va merge. Vom promova modificările la cod transportului rutier pentru că aceste modificări vor asigura oamenii cu transport mai calitativ, mai modern. Vreau să reamintesc doar câteva modificări importante: Eliminăm limitările de oră atât la nivel de transport internațional, și reducem intervalul până la 15 min pentru cursele la nivel național. Până acum era practic imposibil ca un nou operator de transport să înceapă să presteze astfel de servicii”, a mai precizat Spînu.

Ministrul a spus că prin noul Cod al Transportatorilor se urmărește ajutorarea primăriilor și a primarilor ca să ofere transport locuitorilor. APL-urile vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei noi curse regulate. Este esențial ca APL-urile să aibă un rol activ în procesul decizional deoarece sunt cele care dețin informațiile actualizate despre fluxul de locuitori și știu cel mai bine necesitățile oamenilor. Reducem birocrația. Operatorii de transport rutier pot spune ”adio” foii de parcurs, aceasta fiind exclusă din lista documentelor de strictă evidență. Și pentru a reduce și mai mult din birocrație, vor fi excluse din Lista documentelor necesare la bord, un șir de acte care există deja în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto (informația privind inspecția tehnică, certificate de competență profesională

„Fiscalizăm și digitalizăm transportul rutier: e-bilet, e-gps și e-routing. Impunem fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie, biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic. Ne vom asigura că acest lucru se se întâmple până la sfârșitul anului 2024. Eliminăm contradicțiile existente referitoare la termenul și modalitatea de eliberare a autorizațiilor. După expirarea termenului de autorizație care durează 8 ani, operatorii de transport auto vor putea să mai activeze încă 4 ani – dacă întrunesc criteriile prestabilite care vor fi reglementate de Guvern”, a conchis Spînu.

Mai mulți transportatori au protestat, în dimineața zilei de astăzi, în fața Guvernului manifestându-și nemulțumirea față de noul Cod al Transporturilor care potrivit lor le-ar face activitatea mai dificilă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După pierderea aproape totală a pieței europene și eșecul negocierilor pentru un nou acord major cu China, gigantul energetic rus Gazprom a acumulat stocuri de gaz de circa 60 miliarde de metri cubi, relevă o investigație Reuters bazată pe declarații ale oficialilor guvernamentali și ale managerilor companiei.

În 2024, producția Gazprom a atins 416,2 miliarde m³, însă doar 355,2 miliarde m³ au putut fi valorificate pe piețele interne și externe, echivalentul unui surplus care depășește de trei ori consumul anual al Poloniei. În regiunea arctică, unde se află principalele zăcăminte, problema a devenit acută după ce livrările zilnice către UE – aproximativ 500 milioane m³ înainte de războiul din Ucraina – s-au prăbușit.

La Forumul Economic de la Sankt Petersburg (PMEF-2025), ministrul pentru Dezvoltarea Orientului Îndepărtat, Aleksei Ceikunov, a sugerat utilizarea gazului excedentar pentru centrale electrice destinate industriei inteligenței artificiale și blockchain-ului. Propunerea a fost respinsă drept neprofitabilă de adjunctul ministrului Energiei, Pavel Sorokin, care a pledat pentru direcționarea surplusului spre „revitalizarea” sectorului cărbunelui, aflat în pierdere.

Exporturile către Europa au coborât la circa 30 miliarde m³ pe an, cel mai mic nivel din anii ’70, iar oprirea tranzitului prin Ucraina amenință să taie și aceste volume. Conducta „Puterea Siberiei” – 38 miliarde m³ la capacitate maximă – nu acoperă decât o cincime din pierderile europene, iar negocierile cu Beijingul pentru o a doua conductă au rămas fără rezultat. Nici proiectul unui hub de gaze în Turcia și nici planul anunțat de Vladimir Putin de a vinde 55 miliarde m³ pe an Iranului nu par viabile, apreciază analistul Mihail Krutiihin.

Gazprom a înregistrat în 2023 cea mai mare pierdere din istoria sa, 629 miliarde de ruble (≈6,9 miliarde €). Deși la nivel consolidat a revenit pe profit în 2024, segmentul de gaze a acumulat încă 1 trilion de ruble pierderi. Pentru a compensa, Kremlinul a majorat tarifele interne la gaze cu 24% între 2022-2024 și plănuiește încă un salt de 46% până în 2028.

„Gazprom deține cele mai mari rezerve de gaze din lume, dar nu le poate monetiza”, rezumă Krutiihin. „Fără piețe stabile și fără încrederea clienților, compania rămâne captivă propriilor excedente – o poziție cu adevărat disperată”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO