Pericolul Chinei ce pândește Europa: Beijingul s-a infiltrat în țări NATO, punând mâna pe infrastructura cheie

30 Iun. 2023, 05:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
30 Iun. 2023, 05:50 // Actual //  bani.md

Dacă bătrânului continent i-au trebuit peste două decenii să-și dea seama de dependența toxică de energia Rusiei, iată că în prezent Europa a descoperit o nouă problemă cu implicații majore. Astfel, analiștii au dezvăluit că China și Hong Kong dețin infrastructură critică cheie în Marea Britanie, dar și în Uniunea Europeană.

Investitorii din China și Hong Kong dețin participații importante în Marea Britanie la UK Power Networks, aeroportul Heathrow din Londra, Northumbrian Water și Hinkley Point C Nuclear Plant, potrivit iNews.
Cel mai mare furnizor de apă din Marea Britanie, care are datorii de 14 miliarde de lire sterline, este în discuții cu Trezoreria despre o posibilă salvare. În timp ce guvernul elaborează planuri pentru a prelua compania în proprietate publică temporară, Thames Water a confirmat că lucrează cu acționarii pentru a-și asigura numerarul de care are nevoie.

Analiștii și comentatorii au subliniat eșecurile mai ample ale privatizării, al cărei model beneficiază în principal investitorilor internaționali. În cazul Thames Water, aceasta include China.

Compania de investiții din China (CIC), deținută de stat, despre care se estimează că are active globale în valoare de 1,35 miliarde de dolari (1,07 miliarde de lire sterline), a deținut o participație de 8,7% în Thames Water – acum în valoare de 1,4 miliarde de lire sterline – în ultimii 11 ani.

CIC deține, de asemenea, un pachet majoritar în Logicor, compania europeană de depozitare și logistică cu o piață uriașă în Marea Britanie, cu o rețea de distribuție care deservește companii precum Asos, PrettyLittleThing și M&S. Investițiile CIC în Marea Britanie sunt estimate la 17,75 miliarde de lire sterline.

Aproape 200 de companii britanice fie sunt controlate de investitori chinezi, fie îi au drept acționari minoritari, cu investiții în valoare totală de 134 de miliarde de lire sterline, a raportat The Times în 2021.
China și-a extins investițiile în întreaga lume, în special după criza financiară globală din 2008, când a achiziționat participații într-o serie de infrastructuri critice din UE, inclusiv porturi, aeroporturi, rețele electrice, parcuri eoliene și solare și rețele de telecomunicații, potrivit un raport al Parlamentului European.

”Deținerea totală sau parțială de către China a unui număr mare de active strategice de infrastructură din Uniunea Europeană a crescut semnificativ expunerea UE la o țară din afara UE cu un istoric de a-și arma amprenta economică globală în creștere pentru a atinge obiectivele politice”, se arată într-un raport din decembrie 2022.

Alte investiții făcute de China în țări NATO, includ un pachet majoritar de acțiuni la Noatum Port Holdings din Spania, care operează terminale de containere în Valencia și Bilbao, de către Cosco Shipping Ports, cu sediul în Hong Kong.

Controlul deplin al parcului eolian Barchín del Hoyo din Cuenca, Spania, de către China Huadian Corp. Participația majoritară a China Three Gorges Corporation în parcul eolian offshore Meerwind Sued/Ost din Germania. Participație minoritară la Terminal Link de către China Merchants Port Holdings, care operează în Marsilia, Franța.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:18 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Administrația portuară a Siriei a semnat un memorandum cu gigantul logistic din Emiratele Arabe Unite, DP World, cel mai mare operator portuar din lume, pentru dezvoltarea portului Tartus, a anunțat televiziunea de stat siriană. Investiția planificată se ridică la 800 de milioane de dolari și vizează modernizarea terminalelor și serviciilor logistice, transformând Tartus într-un „nod cheie al comerțului regional și internațional”.

Acordul cu DP World vine după ce guvernul sirian a anulat parteneriatul anterior cu Rusia privind administrarea civilă a portului Tartus. În ianuarie, publicația Al-Watan relata că noul executiv de la Damasc a reziliat acordul semnat în 2019, care prevedea o concesiune pe 49 de ani. Conform directorului vamal din Tartus, Riad Joudi, portul era practic inactiv din cauza taxelor ridicate și a problemelor tehnice.

Acordul cu DP World mai prevede amenajarea de zone economice speciale și construcția de noi terminale și centre de tranzit în diverse regiuni ale Siriei.

Deocamdată, Rusia păstrează controlul asupra bazelor sale militare din Siria, iar autoritățile ruse au declarat că mențin contactul cu noua conducere siriană pentru toate „chestiunile de actualitate”. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a confirmat că dialogul cu Damascul continuă.

Aceasta nu este singura inițiativă a Siriei privind modernizarea infrastructurii portuare: la 1 mai, guvernul sirian a semnat un alt acord, în valoare de 230 de milioane de euro, cu compania franceză CMA CGM pentru exploatarea portului Latakia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO