Vine frigul! Putin își freacă palmele să închidă robinetul la metan. Moldovagaz are datorii de 2,5 miliarde de lei

04 Iul. 2022, 11:15
 // Categoria: Slider // Autor:  bani.md
04 Iul. 2022, 11:15 // Slider //  bani.md

Moldovagaz nu a mizat niciodată pe majorarea tarifelor la gaz cu orice preț. Muncim în folosul consumatorilor. Situația este că prețul de achiziție în prezent (696 de dolari SUA/1000 de metri cubi) este cu 284 de dolari mai mic decât prețul de achiziție pentru luna iulie (980 de dolari). Dacă înmulțim cu volumul consumului de gaze din iulie, care este de 26 de milioane de metri cubi, atunci diferența va fi de peste 7 milioane de dolari, susține președintele Moldovagaz, Vadim Ceban într-o postare pe Telegram.

Potrivit președintelui Moldovagaz, doar în 2022, compania a acumulat devieri financiare negative de tarif de la costul achiziționării gazelor naturale pentru 783 milioane lei. „Dacă luăm în considerare abaterile financiare pe ultimul an (1,7 miliarde lei), atunci suma totală a abaterilor va fi de circa 2,5 miliarde lei”.

„Pe lângă plata gazului, avem și cheltuieli pentru întreținerea infrastructurii de transport și distribuție a gazelor naturale. Pentru luna iulie, această sumă a cheltuielilor va fi de la 120 la 140 de milioane de lei. Toate aceste sume sunt aprobate de ANRE în cadrul tarifelor actuale. Ținând cont de faptul că la data de 1 iulie pe conturile companiei erau doar 14 milioane lei, putem spune că nu vom putea efectua toate plățile integral”, a punctat Ceban.

Președintele companiei afirmă că Moldovagaz are datorii de 107 mil. de lei față de bugetul de stat.

Republica Moldova este dependentă de gazul rusesc 100%. Iar tariful pe care îl achită consumatorii casnici este de 18,62 le metrul cub.

În data de 26 martie, Republica Moldova a aderat la Platforma de achiziţii comune a UE. Platforma urmează să faciliteze contactele cu furnizorii internaţionali pentru a diversifica sursele de aprovizionare a europenilor. Comisia Europeană a început deja negocierile cu principalele ţări producătoare (Norvegia, Qatar, Algeria) şi a anunţat vineri un acord cu Statele Unite pentru ca acestea să îşi mărească livrările de gaze naturale lichefiate către UE.

În data de 7 aprilie, Parlamentul a votat modificarea legii gazelor care prevede asigurarea securității energetice a Republicii Moldova. Legea prevede și crearea rezervelor de gaz. În proiect este reglementată obligativitatea furnizorului de ultima opțiune de a stoca, în una din țările vecine, rezerve de gaze naturale, într-un volum suficient pentru o perioadă de două luni de iarnă. În caz contrar vor fi pasibili sancționării.

Federația Rusă folosește arma gazului pentru a șantaja Republica Moldova. Cele mai recent exemplu, iarna anului 2022 când Gazprom amenința Chișinăul cu deconectarea gazului în caz de neplată a avansului până în data de 20 a fiecărei luni. Or, Executivul a fost obligat să intervină prin Energocom prin acordarea subvențiilor în avans, dar și a achitării a o parte din datoria Termoelectrica către Moldovagaz.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

01 Iun. 2025, 09:57
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iun. 2025, 09:57 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Transportul auto și feroviar din Republica Moldova traversează o perioadă critică, cu scăderi semnificative înregistrate în primele luni ale anului 2025, avertizează economistul Veaceslav Ioniță. Potrivit analizei sale, transportul auto de mărfuri a înregistrat o scădere de 2,3% în primul trimestru al anului, comparativ cu perioada similară din 2024, în timp ce transportul auto de pasageri a crescut nesemnificativ, cu doar 0,3%.

Situația este însă mult mai gravă în sectorul feroviar. Transportul de pasageri pe calea ferată s-a prăbușit cu 6,3% în primele trei luni din 2025, iar cel de mărfuri a scăzut cu 2,7%. „Transportul feroviar are cea mai proastă activitate, cu o tendință clară negativă și pentru viitor”, avertizează Ioniță.

Expertul subliniază și o realitate dură: în prezent, Moldova transportă pe calea ferată doar 2,5% din pasagerii care erau transportați cândva – de 40 de ori mai puțin decât în perioada de glorie. La capitolul mărfuri, scăderea este la fel de dramatică: volumul transportat este de aproximativ 20 de ori mai mic față de recordul atins în 1990, când se transportau 46,5 milioane de tone de marfă anual. În primul trimestru din 2025, transportul feroviar de mărfuri a ajuns la doar 2,36 milioane de tone în valoare anuală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO