Antreprenorul care a rescris regulile succesului – de la sărăcie la opulență

23 Mart. 2025, 12:26
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Mart. 2025, 12:26 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Falimentul părinţilor săi, comercianţi umili care confecţionau pălării de paie, ar fi putut să-i topească orice elan antreprenorial lui Guccio Gucci, născut pe 26 martie 1881 la Florenţa. În urma acestui eveniment a fost forţat, la 17 ani, să plece de acasă pentru a-şi câştiga existenţa şi a reuşit să se angajeze la Savoy, în Londra, unul dintre cele mai extravagante hoteluri ale vremii. Timp de câţiva ani, a lucrat ca spălător de vase, chelner, hamal şi liftier – această slujbă fiind o meserie importantă, dat fiind că pe atunci lifturile erau extrem de rare, iar clienţii hotelului erau oameni bogaţi.

Astfel, a avut prilejul să observe că aceştia aveau genţi de călătorie şi că erau mai preocupaţi de calitate decât de preţ. După câţiva ani de muncă în Londra, tânărul Gucci s-a întors la Florenţa, s-a căsătorit şi s-a angajat. A supravieţuit Primului Război Mondial şi s-a angajat în cadrul unei companii care producea obiecte de pielărie.

A fost avansat, i s-a oferit un loc de muncă la Roma, dar pentru că soţia sa nu a dorit să părăsească Florenţa, o perioadă a făcut naveta între cele două oraşe. Încurajat de soţia sa şi invenstind toate economiile familiei, şi-a deschis propriul magazin de pielărie în Florenţa, sub numele Gucci. Iniţial, vindea genţi şi produse de piele fabricate de alte firme, dar apoi a decis să facă pasul spre producerea propriilor obiecte. În această etapă, mulţi dintre clienţi nu plăteau la timp, iar antreprenorul italian se confrunta cu dificultăţi, fiind chiar la un pas să îşi abandoneze visul. Salvarea a venit din partea viitorului său ginere, care i-a împrumutat bani, în loc să plătească nunta programată.

La scurt timp, Guccio Gucci a echilibrat afacerea, dar un nou moment dificil a intervenit odată cu al Doilea Război Mondial, când accesul la materii prime era dificil. Cum nu avea suficientă piele la dispoziţie pentru a produce obiectele artizanale cu care devenise deja cunoscut, artizanii din echipa sa au inclus în producţie alte tipuri de materiale, ca pânza (aplicată în cele mai expuse zone ale genţilor – curele, încuietori sau colţuri). Acest moment este unul de referinţă pentru industria de pielărie, fiind prima dată când pentru producţia de genţi de piele au fost folosite materiale complementare.

Un pas important în istoria brandului a fost extinderea în afara Florenţei, la insistenţele unuia dintre cei trei fii ai săi. Deşi în primă fază nu a fost de acord cu această idee, Guccio a fost convins în cele din urmă să accepte deschiderea unui magazin la Roma, o decizie care s-a dovedit a fi inspirată. După terminarea războiului, firma s-a confruntat din nou cu probleme financiare, care au fost depăşite prin împrumuturi bancare. Un alt moment definitoriu pentru evoluţia firmei a fost cel în care, tot la insistenţele fiilor săi, afacerea a deschis un magazin la New York. Din acel moment, dezvoltarea afacerii a accelerat, ajungând unul dintre cele mai cunoscute branduri la nivel mondial.

Marca Gucci, care s-a extins şi în domenii ca bijuterii, ceasuri, fashion şi încălţăminte, se află acum în portofoliul conglomeratului Kering. În 2024, veniturile Gucci la nivel mondial au scăzut cu 23%, până la nivelul de 7,7 mld. euro.

În România, Gucci a operat un magazin timp de aproape zece ani, la parterul hotelului Athenee Palace Hilton, din Bucureşti. Spaţiul, operat în sistem franciză de antreprenori români, a fost închis în 2022, în condiţiile în care în 2021 a avut afaceri de 21 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Iun. 2025, 11:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Iun. 2025, 11:35 // Actual //  Ursu Victor

Partidele politice din Republica Moldova au beneficiat în 2024 de peste 70 de milioane de lei, majoritatea din bani publici, în timp ce aproape 20 de milioane de lei cheltuiți rămân neraportați oficial, relevă raportul prezentat de Promo-LEX. Din cele 65 de partide înregistrate, doar 36 au declarat venituri, iar trei formațiuni — PAS, PSRM și Partidul Nostru — au concentrat 74% din total. Subvențiile de la stat au reprezentat principala sursă de finanțare, generând 75% din venituri, în timp ce contribuțiile de membru abia au atins 2%.

Deși donațiile către partide s-au triplat față de 2023 și au ajuns la 13,5 milioane de lei, Comisia Electorală Centrală a verificat doar un sfert din această sumă. Promo-LEX a constatat discrepanțe între cheltuielile reale și cele raportate. Valoarea minimă a cheltuielilor nedeclarate este estimată la 20,05 milioane de lei, ceea ce reprezintă aproape 28% din sumele oficial înregistrate. Cele mai multe dintre aceste fonduri au fost identificate în activitatea blocului „Victorie”, afiliat lui Ilan Șor, care cumulează 81% din suma cheltuită netransparent. Cheltuielile nejustificate s-au axat în principal pe publicitate online și organizarea de evenimente.

CEC a aplicat un număr record de sancțiuni. Au fost inițiate 33 de procese contravenționale împotriva a 17 partide pentru raportări întârziate sau incomplete și încă 12 împotriva donatorilor care au depășit plafoanele legale. Activitatea a șase formațiuni a fost suspendată prin hotărâre judecătorească, iar alte cinci riscă dizolvarea. Totodată, platforma „Control Financiar” a CEC, menită să crească transparența, nu funcționează, iar instituția a cerut rescrierea ei completă.

Numărul total al membrilor declarați ai partidelor a scăzut la 173.948, cu peste 13.000 mai puțini față de anul anterior. Promo-LEX atrage atenția că 18 formațiuni nu respectă nici măcar pragul legal minim de 1.000 de membri. În ciuda acestor lacune, 95% dintre partide au depus rapoartele anuale în format electronic, un record de conformare formală.

Potrivit experților Promo-LEX, finanțarea politică din Moldova rămâne excesiv dependentă de fondurile publice, în timp ce mecanismele de control permit în continuare circulația a milioane de lei în afara cadrului legal.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO