O nouă cramă în Moldova – mic producător de vinuri care a rezistat crizei și a deschis o cramă pentru turiști

10 Aug. 2021, 17:34
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
10 Aug. 2021, 17:34 // Oameni şi Idei //  MD Bani

O nouă Cramă a fost lansată în satul Pitușca, raionul Călărași, de familia Tataru cu o experiență de peste 15 ani în viticultură.

Aceștia au extins afacerea prin lansarea serviciilor oenoturistice și vânzarea vinului îmbuteliat cu marcă proprie pe piața națională, datorită investiției familiei și asistenței oferite de USAID și Ambasada Suediei.

Familia Tataru dispune de șapte hectare de teren pe care cultivă struguri. Deși au experiență de producere a vinului țărănesc de mai mulți ani, Vasile și Svetlana Tataru s-au aliniat standardelor de calitate de producere a vinului îmbuteliat abia în anul 2019, după ce, cu ajutorul partenerilor externi, au procurat mai multe echipamente, precum rezervoarele de oțel inoxidabil și fermentatoare, stație frigorifică, pompe etc.

În plus, producătorul a fost asistat pe parcursul ultimilor doi ani de un mentor-vinificator, de la care a învățat tehnologiile și practicile bune în producerea unui vin de autor.

Vinificatorul Vasile Tataru susține că suportul obținut de la USAID și Ambasada Suediei l-au ajutat să facă un pas important pentru mica sa afacere și să tranziteze de la producerea vinului în butoi la vinul îmbuteliat.

Noile echipamente au contribuit la îmbunătățirea considerabilă a calității vinului, ceea ce i-a permis producătorului să certifice și să lanseze vinul îmbuteliat cu identitate de brand, la un preț care îi permite să câștige de cinci ori mai multă valoare adăugată la un kilogram de vin produs pe podgoriile proprii.

Primele 2.500 de sticle de vinuri albe seci Muscat Ottonel, Chardonnay, rose sec Cabernet Sauvignon și roșu sec Cabernet Sauvignon marca Crama Tataru au fost produse din recolta 2019 și au fost lansate pe piață în mijlocul pandemiei Covid-19.

În pofida provocărilor cauzate de pandemie, vinăria a reușit să devină cunoscută consumatorilor prin intermediul campaniilor de promovare și a târgurilor locale inițiate de Asociația micilor producători de vinuri din Moldova.

Totodată, datorită creșterii interesului pentru turismul intern, catalizat de restricțiile de călătorie impuse de pandemie, familia Tătaru a amenajat pivnița pentru tururi turistice și a creat o zonă de degustare a vinurilor.

Crama Tătaru a dezvoltat câteva pachete de servicii oenoturistice și este inclusă în rutele de turism regional din Plaiul Fagului, urmând să integreze și ruta națională Drumul Vinului Moldovei, acreditata de Consiliul Europei ca rută cultural-europeană.

În activitățile Cramei sunt implicați și cei doi fii ai familiei Tataru, unul fiind student în România, unde studiază agricultura și vinificația, iar altul – elev și participă atât la lucrările din vie, cât și la producerea vinului.

În prezent, în Republica Moldova activează peste 50 de mici producători de vinuri, care produc peste 500 mii sticle de vin, exploatează circa 400  ha de viță de vie, dintre care 14 mici crame dezvoltă afaceri enoturistice, majoritatea fiind membrii Asociației micilor producători de vinuri din Moldova, care au beneficiat de granturile și asistența partenerilor strategici ai industriei vitivinicole USAID și Guvernul Suediei.

 

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO