Rivian, start-upul de maşini electrice susţinut de Amazon, ţinteşte o evaluare de 53 mlrd. dolari. Se lansează la bursă

02 Nov. 2021, 13:46
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
02 Nov. 2021, 13:46 // Au Bani //  MD Bani

Rivian, un start-up de automobile electrice susţinut de Amazon, plănuieşte să obţină o evaluare de 53 de miliarde de dolari odată cu debutul pe Nasdaq, care ar putea avea loc săptămâna viitoare, notează Financial Times.

În cel mai bun caz, Rivian ar atinge o valoare de piaţă mai mare decât cea a unor producători consacraţi, precum Kia şi Nissan, şi ar strânge 8,4 miliarde de dolari în urma ofertei publice iniţiale (IPO), scrie Ziarul Financiar.

Ştirea vine în pofida faptului că firma a suferit pierderi considerabile – aproape 1 miliard de dolari în prima jumătate a anului –, Rivian intenţionând să îşi îmbunătăţească abilităţile de producţie pentru a dezvolta în masă camionete şi camioane electrice.

Gigantul Amazon este cel mai mare acţionar, cu o participaţie de 22,4%. Grupul de e-commerce a semnalat că ar mai putea achiziţiona un pachet de acţiuni de 200 de milioane de dolari în timpul IPO-ului. Debutul pe piaţa de capital i-ar oferi fondatorului RJ Scarnige o avere netă de 1,1 miliarde de dolari, sumă bazată de un total de 17,6 milioane de acţiuni.

Investitorii speră ca Rivian să se poziţioneze în Statele Unite ca un producător asemănător grupului Tesla, însă care produce vehicule comerciale grele, ideea fiind sprijinită de faptul că  Amazon a comandat deja 100.000 de camionete pentru reţeaua logistică a companiei. Automobilele vor fi livrate până în 2025 şi vor marca eforturile Amazon de atingere a unui nivel de zero emisii de carbon până în 2040.

Rivian susţine că o „porţiune semnificativă” a veniturilor s-ar datora acordului încheiat cu Amazon, aşa că orice perturbare a relaţiilor ar „afecta în mod negativ” societatea.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO