ANALIZĂ | Retrospectiva unei escrocherii eșuate, numită convențional „licitație”

01 Mai 2024, 11:02
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Mai 2024, 11:02 // Actual //  bani.md

Subiectul privind concesionarea spațiilor comerciale din incinta Aeroportului Internațional Chișinău, deși banal în esență, a provocat o criză care implică deja costuri politice serioase. Și nu doar politice, dar și de ordin judiciar, în perspectivă, fără îndoială.

Așadar, a treia licitație a eșuat și ea și ne pregătim pentru o nouă tentativă, în luna mai, după cum a anunțat Agenția Proprietății Publice. Doar că, dacă intențiile rămân aceleași și condițiile nu se schimbă, probabilitatea ca schema să reușească devine și mai mică. Schemă, deoarece nu mai există niciun dubiu că tot ce se întâmplă se face exclusiv în interesul unui agent economic privat, „Lagardere Travel Retail”, care vrea să preia, cu suportul direct al factorilor de decizie din cadrul administrației publice centrale, o afacere profitabilă, fapt care nu are legătură, în esență, nici cu dezvoltarea aeroportului, nici cu atragerea investițiilor, așa cum se invocă oficial. Această contradicție flagrantă între intenția ascunsă și cea declarată a și provocat colapsul, de fapt.

Pentru fiecare om care a urmărit procesul este limpede că, în realitate, nu are loc niciun concurs, ci o simplă simulare, deoarece beneficiarul a fost stabilit cu mult timp înainte. Or, asta înseamnă că licitația a fost trucată din start, fapt care va deveni, în mod sigur, subiectul unuia sau mai multor dosare penale în viitor, prin urmare, cei implicați în acest caz, dar mai ales cei care au dau astăzi cu subsemnatul au motive serioase de îngrijorare. De altfel, despre acest lucru vorbesc de multă vreme experți independenți, juriști notorii și toți reprezentanții opoziției, iar unii au și depus deja și denunțuri la Procuratura Anticorupție și CNA în care argumententează posibilele ilegalități și abuzuri.

„Lagardere”, protagonistul central al schemei și favoritul fără concurenți al guvernării PAS

Deși se vorbește de multă vreme despre acest caz, haideți să ne amintim, încă o dată, epopeea legată de reconcesionarea spațiilor din aeroport și implicarea în schemă a acestei companii pretins strategice, care a provocat atâtea controverse și, practic, a compromis întregul proces.

Fără îndoială, între reprezentanții „Lagardere Travel Retail” și unii exponenți ai guvernării PAS există o relație specială, iar insistența cu care i se promovează interesele în Republica Moldova lasă mult loc de interpretări și denotă că aici mai este vorba și de posibile interese ascunse cu caracter pecuniar. Or, aeroportul din Chișinău a fost mereu privit cu mare interes, inclusiv din afară, deoarece a fost și rămâne un generator de venituri de milioane pentru cei care-l gestionează. De altfel, aceeași companie a fost implicată într-un scandal și în România, în cazul Aeroportului Otopeni din București, unde a participat la o licitație similară și a ajuns subiectul unui dosar penal, intentat de DNA. Acest fapt demonstrează că, în pofida imaginii pe care încearcă să și-o imprime în spațiul public, de partener privat de importanță strategică, această companie, în particular cei care-i reprezintă interesele în România și, mai nou, și în Republica Moldova, nu sunt tocmai onești în raport cu statele-gazdă, pretins partenere.

Aeroportul Chișinău a fost luat de la Șor ca să fie transmis altora, nu pentru a fi întors statului

În urmă cu aproximativ un an, puterea de la Chișinău și-a făcut o întreagă campanie de imagine pe faptul anulării contractului de concesiune și reîntoarcerea Aeroportului Internațional Chișinău în gestiunea statului. Și, deși subiectul a fost prezentat drept o corectare a unei nedreptăți comisă de vechile guvernări, ulterior s-a constatat că totul a fost o farsă și că, în realitate, s-a dorit nimic altceva decât preluarea controlului asupra fluxurilor financiare și a domeniilor profitabile din cadrul aerogării.

O demonstrează și o corespondență apărută în spațiul public, între reprezentanții aceleiași companii „Lagardere” și exponenții guvernării PAS, din care rezultă clar că negocierile privind preluarea spațiilor comerciale din aeroport se purtau încă înainte să fie anulat contractul de concesionare. Adică, în timp ce publicul trăia iluzia că, în sfârșit, s-a făcut dreptate și că poporul a redevenit stăpân peste acest bun strategic al statului, în spate se trăgeau deja sforile și se împărțeau banii. Era vorba, de fapt, despre o preluare clasică a unei afaceri profitabile de la cineva (în cazul de față de la Șor) și transmiterea ei altcuiva, apropiat actualei puteri, de această dată.

De aici rezultă că, încă de atunci, s-a decis ca licitația care avea să urmeze, să fie, de fapt, o chestiune formală, care să mascheze adevăratele lor intenții. Faptul că „Lagardere Travel Retail” a fost favorizată din start este confirmat și de decizia de a-și deschide o filială în Republica Moldova, în noiembrie 2023, cu aproximativ două luni înainte de a fi anunțată licitația respectivă, când încă nu se spunea nimic despre faptul că aeroportul va fi din nou înstrăinat, iar însuși președintele Maia Sandu dădea asigurări că acest lucru nu se va produce.

Or, este evident că cei de la „Lagardere” știau deja ceea ce nu știau oamenii de rând, dar nici alți potențiali investititori și nu făceau altceva decât să se pregătească de lovitura pe care urmau să o dea. Mai mult, este clar că totul s-a făcut în grabă, deoarece sediul acestei companii „strategice” și cu „reputație internațională” sau, mai exact adresa juridică a sucursalei sale din Chișinău, care apare în actele de înregistrare, este una fictivă, deoarece se află într-o garsonieră din sectorul Buiucani al Capitalei, lucru absolut atipic pentru o companie serioasă care ține la propria imagine.

Licitație cu dedicație, cu girul nemijlocit al Guvernului

Faptul că totul se făcea în complicitate directă cu puterea de la Chișinău este greu de pus la îndoială, întrucât s-a văzut ulterior că așa-numitul caiet de sarcini, în baza căruia urma să aibă loc licitația, a fost formulat în așa fel încât nimeni, cu excepția „Lagardere”, să nu poată fi eligibil, respectiv să nu existe concurenți. Mai mult decât atât, așa-numitele condiții impuse se pliau exact pe caracteristicile acestei companii, adică o descriau întocmai, ceea ce arată clar că ele au fost elaborate în așa fel, încât că o favorizeze exclusiv.

Or, atunci când se organizează o licitație, iar interesul este să câștige cel mai bun, condițiile sunt făcute în așa fel, încât să permită unui număr cât mai mare de potențiali investitori să participe la ea, ca să existe concurență, respectiv mai multe oferte, din care să fie aleasă cea mai bună. Asta dacă nu există interese ascunse, bineînțeles. În cazul de față însă, era evident că acel caiet de sarcini a fost elaborat în scopuri diametral opuse – de a împiedica orice alți posibili candidați de a se înscrie în concurs.

Argumentele invocate de unii exponenți ai PAS, inclusiv de către ministrul resort, Andrei Spînu, precum că autoritățile își doresc un partener serios, din Uniunea Europeană, și că anume din acestă cauză au fost impuse aceste exigențe nu țin, din simplul motiv că, în Uniunea Europeană există și alte companii cu experiență în domeniu și reputație internațională, care ar fi putut îndeplini ușor sarcina de a face în mod corect și profesionist comerț pe aeroportul din Chișinău, așa cum o fac și pe alte aeroporturi din întreaga lume, cu mult mai mari decât al nostru.

Este și cazul companiei germane Heinemann, care desfășoară activități similare practic pe toate continentele lumii și care a insistat să participe și ea la licitația de la aeroportul din Chișinău, dar nu a fost lăsată. O confirmă mai multe scrisori, atât către conducerea Aeroportului Internațional Chișinău, dar și către Consiliul Concurenței, căruia i se plânge că a fost defavorizată, în mod vădit.

De altfel, există și un demers din partea Consiliului Concurenței, în care instituția cere explicații de la autorități și notează o listă întreagă pe observații din care rezultă că există bănuieli rezonabile cu privire la o posibilă trucare a licitației. Deocamdată nu știm însă cum au răspuns instituțiile vizate la aceste întrebări.

Pe de altă parte, faptul că atât directorul de la acea vreme al Aeroportului, Constantin Vozian, cât peroana responsabilă nemijlocit de organizarea licitației, și-au dat demisia între timp, nu fac decât să confirme aceste supoziții, iar cea mai pertinentă concluzie care se impune este că aceștia cunoșteau despre eventualele abuzuri și ilegalități și nu au dorit să-și asume responsabilitatea pentru ele.

Faptul este confirmat și de o scrisoare semnată de fostul director, Constantin Vozian, apărută recent în spațiul public, în care susținea, înainte de a-și da demisia, că această licitație trebuie anulată, deoarece „nu întrunește principiul transparenței, legalității și nediscriminării”.

După două încercări de a simula competiția, autoritățile nu s-au mai ascuns după deget

Chiar dacă între timp devenise evident că această licitație se organizează special pentru compania „Lagardere”, totuși, inițial, autoritățile încercau să ascundă acest lucru. Cel puțin la nivel retoric, insistau pe ideea că și-ar dori o competiție cât mai largă și că așteaptă și alți potențiali investitori să se înscrie în concurs. Misiune imposibilă de altfel, deoarece, după cum spuneam, acest lucru se putea întâmpla doar cu condiția că ar exista o companie geamănă cu „Lagardere”, care să aibă exact aceleași caracteristici, ceea ce nu este real. Totuși, pentru a simula această competiție, la prima licitație, organizată la începutul lunii martie, cu doar zece minute înainte de expirarea perioadei de depunere a dosarelor, în concurs s-a înscris și compania Le Bridge, chiar dacă era clar că nu este eligibilă. Trucul a fost atât de evident, încât autoritățile au decis să anuleze acel concurs și să anunțe altul, invocând niște pretinse nereguli organizatorice, dar mai ales faptul că își doreau chipurile o participare mai largă.

Doar că pentru următorul concurs au fost rezervate doar două săptămâni, ceea ce făcea practic imposibilă participarea altor companii, din cauza timpului prea scurt pentru pregătirea unor dosare atât de complexe. În plus, partea care a stârnit noi controverse, la acea etapă, a fost că, în caietul de sarcini nu a fost introdusă nicio modificare, cu o singură excepție –  a fost adăugat un articol nou care se referă la „exonerarea de răspundere” a persoanelor implicate în organizare, care, iarăși, trezește bănuiala rezonabilă că se încearcă protejarea celor care comit eventuale abuzuri.

Acest lucru demonstrat, încă o dată, că, în realitate, nimeni nu-și dorea și alți pretendenți la această afacere. Ca urmare, din competiție s-a retras până și compania Le Bridge, ne mai dorind, cel mai probabil, să fie folosită în această schemă. Așa că, la a doua licitație a rămas doar compania „Lagardere”. Astfel, și această a fost anulată și anunțat un nou concurs, pentru data de 17 aprilie de această dată.

Doar că, între timp, Guvernul a efectuat niște modificări în legislație, care prevăd modificarea condițiilor de organizare a licitației, astfel încât, în cazul înscrierii unui singur participant, aceasta să nu mai aibă loc și să se poată trece la negocieri directe cu potențialul investitor. Asta demonstrează că deja nici măcar nu se mai încearcă ascunderea adevăratelor intenții.

Cu toate acestea, nici acest concurs nu a trecut, iar explicația poate fi doar una: indiferent ce înțelegeri există între factorii de decizie și de înălțimea de la care se trag sforile, răspunderea directă rămâne pe umerii celor care organizează nemijlocit aceste procese, în primul rând, a membrilor comisiei de licitație, or, anume ei au forțat această nouă amânare, iar motivele sunt lesne de înțeles. O confirmă și acuzațiile directe la adresa lor din partea primelor persoane în stat, premierul Recean și președintele Parlamentului, Grosu, care afirmă că licitația „a fost sabotată din interior”, chiar dacă, formal, s-a spus că „Lagardere”, singurul concurent înscris în concurs, nu a prezentat nu știu ce acte.

Și chiar dacă, formal, au fost invocate

În loc de concluzii

Compania franceză „Lagardere” vrea să obțină în mod abuziv dreptul de a folosi în spațiile comerciale de la aeroport. Iar dacă acest lucru se va întâmpla, până la urmă, va deveni, mai devreme sau mai târziu, subiectul unei anchete penale, ca și în cazul licitației de la București. Pe de altă parte, credibilitatea acestei companii este astăzi egală cu zero, prin urmare, chiar dacă ar manifesta un comportament corect de acum încolo, ea nu mai are dreptul moral să beneficieze de acest bun al statului.

Totuși, principalul responsabil în acest caz este actuala guvernare, care, prin sfidarea deschisă a legilor și cutumelor, dar mai ales a opiniei publice, a compromis definitiv ideea de a reconcesiona aeroportul. Iar răspunderea, în acest caz, va fi nu doar juridică, ci și politică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

13 Oct. 2025, 11:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Oct. 2025, 11:32 // Actual //  bani.md

Victoriabank și Fondul European pentru Europa de Sud-Est (EFSE) își consolidează parteneriatul de lungă durată printr-un nou credit subordonat. Valoarea contractului este de 10 milioane EUR (echivalent în MDL), iar perioada de acordare se extinde până la 10 ani.

Acest instrument financiar va contribui atât la capitalizarea Victoriabank, cât și la extinderea resurselor disponibile pentru finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii din Republica Moldova. Prin intermediul său, IMM-urile vor avea acces la fonduri suplimentare pentru modernizare și investiții în inovare, ceea ce va sprijini direct mediul de afaceri local și crearea de noi locuri de muncă.

Prin acest credit subordonat atragem investiții importante în Republica Moldova într-o perioadă în care economia și businessurile locale au nevoie de susținere. Faptul că are o maturitate extinsă, de 10 ani, reprezintă un semnal de încredere și contribuie la consolidarea capitalului Victoriabank. Astfel, continuăm să fim un partener pentru IMM-uri și să le oferim resurse pentru creștere și dezvoltare sustenabilă”, declară Levon Khanikyan, CEO Victoriabank.

„Această investiție prin împrumut reflectă angajamentul EFSE de a sprijini reziliența financiară pe termen lung în Republica Moldova. Prin acordarea unei finanțări subordonate în moneda locală, cu o maturitate de zece ani, nu doar consolidăm poziția de capital a Victoriabank, ci și oferim antreprenorilor locali acces la finanțare mai stabilă și mai sigură. Sprijinirea întreprinderilor micro, mici și mijlocii în parcursul lor de creștere rămâne în centrul misiunii noastre”, susține Oxana Binzaru, Director Regional la Finance in Motion.

În prezent, fiecare al cincilea credit pentru IMM-uri din portofoliul Victoriabank este finanțat din resursele EFSE, ceea ce subliniază impactul direct al parteneriatului asupra economiei locale. Colaborarea dintre Victoriabank și EFSE este una de lungă durată, construită pe încredere și obiective comune, iar noul credit întărește această relație, aducând beneficii concrete pentru antreprenorii din Republica Moldova.

Despre Victoriabank
Cu o istorie de 35 de ani, Victoriabank este a treia cea mai mare bancă din Republica Moldova, cu o cotă de piață de peste 16% și active de 30 de miliarde de lei. Având ca acționari majoritari Banca Transilvania și BERD, Victoriabank se dedică susținerii economiei locale, inovației și dezvoltării durabile. Cu o rețea de 65 de unități și peste 1.200 de angajați, banca oferă servicii și produse pentru aproape 360.000 de clienți, prin soluții financiare sigure, moderne și adaptate nevoilor acestora.

Despre EFSE
Fondul European pentru Europa de Sud-Est (EFSE) este un fond de investiții cu impact, creat pentru a stimula dezvoltarea economică și prosperitatea în Europa de Sud-Est și în Caucaz. Prin cele două sub-fonduri ale sale – Regional Sub-Fund (RSF) și Ukraine Sub-Fund (USF) – EFSE oferă soluții financiare adaptate pentru a sprijini antreprenoriatul, a consolida incluziunea financiară și a susține economiile locale.

EFSE a fost inițiat în 2005 de către Banca de Dezvoltare KfW, cu sprijinul financiar al Ministerului Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și al Comisiei Europene. Fiind primul parteneriat public-privat de acest fel, EFSE își atrage capitalul din agenții donatoare, instituții financiare internaționale și investitori instituționali privați. Compania Finance in Motion GmbH din Germania este administratorul portofoliului EFSE, iar Hauck & Aufhäuser Fund Services S.A. din Luxemburg acționează ca administrator general al fondului.

Pentru mai multe informații despre Fondul European pentru Europa de Sud-Est, vizitați: www.efse.lu

Despre Finance in Motion
Finance in Motion structurează, gestionează și oferă consultanță pentru aproape 4 miliarde de euro, repartizați în 10 fonduri, toate clasificate conform articolului 9 SFDR. Aceste fonduri din piețele private generează impact pozitiv pentru oameni și mediu prin intermediul instituțiilor financiare regionale, investițiilor directe, consultanței și dezvoltării de capacități. Fondată în Germania, cu expertiză locală în regiuni ce merg de la America Latină până în Europa de Est, compania investește în piețele emergente de peste 20 de ani.

Pentru mai multe informații, vizitați: www.finance-in-motion.com

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII