Glasul roților de tren a răgușit serios. Cum CFM a fost sufocată de șpăgile virate lui Plahotniuc

11 Nov. 2021, 10:23
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Nov. 2021, 10:23 // Actual //  bani.md

Calea Ferată a Moldovei s-a pomenit într-o situație dezastruoasă după ce a fost delapidată ani în șir, iar angajații companiei de stat înregistrau restanțe la salariu. Anul pandemic 2020 a venit ca o lovitură dură pentru întreprindere, după ce s-au redus transporturile de mărfuri pe calea ferată, care era principala sursă de venit. Datoriile s-au majorat or, anul trecut pierderile au totalizat 460 mil. de lei. Comisioanele dintr-o companie britanică erau redirecționate spre contul unei companii la o bancă implicată în furtul miliardului, unde avea cont și familia Plahotniuc. În 2019, Calea Ferată din Moldova a pierdut aproape jumătate din transporturi din cauza șpăgilor pretinse de fosta conducere a PDM de la Combinatul siderurgic din Galați.

Schimbările politice din țară au avut un rol determinant și asupra firmelor de expediție acceptate să desfășoare activități de transport pe calea ferată. În diferite perioade, fiecare conducere politică a statului a avut „firmele sale de casă”, se arată în materialul anticorupție.md.

Un raport SIS arată că, începând din 2014, a funcționat un grup de firme controlat de oamenii apropiați fugarului Vladimir Plahotniuc.

Artizanii schemei de corupție percepeau neoficial taxe cuprinse între doi și cinci dolari per tonă de marfă transportată.

Serviciul de Informații și Securitate a indicat printre firmele vizate în această afacere două companii – Condaline SRL, Translogist Sistem SRL – fondate de Marcelian Pîrlog.

Taxa neoficială de doi–cinci dolari era trimisă de către firmele protejate în contul unei companii din Marea Britanie – Cargologist LP.

Cargologist LP este firmă fondată în decembrie 2013 în Edinburgh, Scoția, Marea Britanie, care a funcționat până în 2017. Registrele britanice nu indică nici acționarii firmei și nici directorii acesteia.

Cu toate acestea, documentele arată că partenerii structurii de conducere erau două offshore-uri din Seychelles – Kingsley Business Services LTD și Longford Solutions LTD.

Cargologist LP, compania unde se plăteau șpăgile expeditorilor de pe calea Calea Ferată din Moldova, avea cont la ABLV Bank din Riga, Letonia, bancă la care soția lui Plahotniuc deținea mai multe conturi și care a fost implicată în „Landromatul rusesc” și dosarul „furtul miliardului”.

Din 2017 transferurile aferente transportului pe Calea Ferată din Moldova au început să meargă către Global Logistics Railway LP, o altă companie înregistrată în Scoția.

Între iulie 2016 și ianuarie 2018, firmele de expediții au transferat suma de 78 de milioane de lei către Global Logistics Railway LP.

În perioada septembrie 2014 – decembrie 2016, firmele de expediție au transferat împreună pe contul companiei britanice Cargologist LP suma de 158 de milioane de lei.

Realitatea Live

09 Iul. 2025, 17:58
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Iul. 2025, 17:58 // Actual //  Ursu Victor

Producția de vodcă în Rusia a înregistrat un declin accentuat în prima jumătate a anului 2025, în ciuda faptului că rușii consumă mai mult alcool tare ca niciodată, scrie Politico.

Potrivit Serviciului Federal pentru Reglementarea Pieței Alcoolului din Rusia, producția totală de băuturi spirtoase a scăzut cu peste 16% în perioada ianuarie–iunie 2025. Producția de vodcă, simbolul național al băuturilor rusești, a înregistrat un recul anual de 10,9%.

În mod paradoxal, consumul este în creștere. În 2024, consumul de băuturi alcoolice tari în Rusia a fost cel mai mare din ultimii opt ani, potrivit companiei ruse de audit financiar Finexpertisa. Romul, whisky-ul, brandy-ul și tequila devin tot mai populare printre consumatori, în detrimentul clasicelor băuturi locale.

Președintele Vladimir Putin continuă însă să promoveze un mesaj opus, declarând că rușii ar bea mai puțin pentru că preferă sportul. „Lasă alcoolul – pune-te pe schiuri”, a spus liderul de la Kremlin.

Scăderea producției de vodcă este cauzată, în principal, de creșterea prețurilor la alcool și de interdicția exporturilor de băuturi spirtoase rusești către UE, SUA și alte țări, ca urmare a sancțiunilor occidentale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA