Studiu MasterCard: Cum și cât consumă Generația Z. Se bazează pe tehnologie, însă este fana interacțunii față-n față

09 Iul. 2021, 14:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
09 Iul. 2021, 14:33 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Chiar dacă generație Z este una digital-first, 52% dintre ei aleg să achite comanda la livrare, următoarele metode preferate fiind plata cu cardul de debit sau de credit (27%).Apoi, fiind cel mai tânăr grup de consumatori care decid tendinţele viitoare ale pieţei, ei se bazează pe avantajele avansului tehnologic, însă apreciază cel mai mult relaţiile personale, potrivit celui mai recent studiu Mastercard, realizat în regiunea Europei Centrale şi de Est (ECE), scrie Wall-Street.com.

În cele 11 ţări vizate de studiu, printre care şi România, persoanele cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani reprezintă 7,2% din populaţie (aproximativ 11,5 milioane), iar importanţa lor pentru economie este în creştere.

Studiul arată faptul că, deşi tinerii sunt puternic ancoraţi în digital, relaţiile şi interacţiunile ”face to face” sunt extrem de importante pentru ei. Totodată, aceştia sunt implicaţi în rezolvarea diferitelor probleme sociale şi de mediu, aşteptând acelaşi lucru de la brandurile pe care le urmăresc. Aceşti consumatori smart, conectaţi în permanenţă pe mediile digitale, se aşteaptă ca serviciile comerciale şi financiare să fie rapide şi convenabile. Ei sunt dornici să cumpere online şi sunt fani ai plăţilor mobile contactless, precum şi ai serviciilor de mobile banking.

Venitul mediu lunar al unui tânăr român din Gen Z

Studiul Mastercard prezintă o radiografie a tinerei generaţii care, din perspectivă financiară, se bazează în principal, pe părinţii, încercând, în acelaşi timp, să-şi diversifice sursele de venit.

Astfel, venitul mediu al unui tânăr român din Generaţia Z este de 432 euro pe lună. În România, pentru mai bine de o treime dintre tineri (39%), părinţii sunt în continuare principala sursă de venit, în timp ce 31% au un loc de muncă full-time, iar 12% primesc burse şcolare.

Se simt dependenţi de părinţi şi schimbarea acestui status quo este prioritatea lor în viitorul apropiat. Astfel, principalul obiectiv este să îşi finalizeze studiile şi să înceapă să acumuleze experienţă profesională.

Deşi banii sunt importanţi, relaţiile cu alte persoane sunt cele mai apreciate de Gen Z, iar aproape jumătate din aceştia (48%) sunt de acord că există lucruri mai semnificative în viaţă decât banii. Valorile cele mai importante pentru tinerii din Generaţia Z sunt familia (65%), sănătatea (60%), cariera (36%), educaţia şi situaţia financiară (ambele în procent de 35%).

În ciuda percepţiei comune, în opinia lor, nimic nu poate înlocui conversaţiile în persoană, iar 61% declară că le place să-şi petreacă timpul liber cu alţii, în special cu prietenii, mai degrabă, decât singuri.

Românii din Gen Z – voluntari și filantropi

Predilecţia lor pentru valori profunde este evidenţiată şi de preocuparea faţă de problemele sociale şi de mediu, iar aproape jumătate dintre respondenţii români (46%) spun că donează către diverse fundaţii şi ONG-uri, iar 52% se implică în acţiuni de voluntariat.

Ca adevăraţi idealişti ce sunt, tinerii îşi asumă responsabilitatea în modelarea viitorului, găsind importante provocările de mediu şi sociale din prezent. Se aşteaptă ca brandurile să acţioneze şi în aceste zone. În urma studiului, am văzut că tinerii apreciază companiile sustenabile şi doresc să se implice în societate prin donaţii sau făcând voluntariat. Noi le facilităm acest lucru prin programul Priceless Causes, dar şi prin alte modalităţi.

Cosmin Vladimirescu, country manager Mastercard România şi Croaţia.

Gen Z este prima generaţie născută într-o perioadă în care internetul este disponibil la scară largă şi sunt nedespărţiţi de lumea digitală. Sunt consumatori avizi de social media, unde sunt prezenţi pentru a fi la curent cu tot ce e nou, pentru a rămâne conectaţi cu prietenii şi pentru a-şi dezvolta pasiunile. Gen Z sunt cei mai activi pe YouTube (90%), WhatsApp (88%), Instagram (85%), Facebook (82%) şi Tik Tok (67%). 57% dintre ei folosesc reţelele sociale ca principală sursă de informaţii şi inspiraţie, iar 79% ţin legătura zilnic cu prietenii lor prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie.

De asemenea, Gen Z se bucură de divertisment digital zilnic, folosind platformele de music streaming (70%), jucându-se jocuri video (36%) sau vizionând filme acasă (24%).

Pentru această generaţie digitală, comerţul electronic este un mediu natural – 74% cumpără online cel puţin o dată pe lună, în principal, îmbrăcăminte (55%) şi alimente (35%) sau pentru comenzi în şi de la restaurante sau baruri (32%), precum şi pentru plata utilităţilor (31%). În acelaşi timp, aceştia sunt cumpărători care alocă atenţie preţurilor şi iubitori de promoţii. 66% caută întotdeauna mai multe informaţii despre un produs, accesând mai multe surse, înainte de a cumpăra, iar 69% verifică dacă produsul dorit este disponibil oriunde altundeva la promoţie.

Atunci când cumpără online, Gen Z preferă plăţile digitale. Însă, deşi vorbim despre o generaţie digital-first, 52% dintre aceştia aleg să achite comanda la livrare, următoarele metode preferate fiind plata cu cardul de debit sau de credit (27%).

În ceea ce priveşte cumpărăturile în magazine fizice, Gen Z preferă plăţile fără numerar, datorită uşurinţei şi vitezei cu care pot fi realizate. 26% dintre respondenţii studiului plătesc cu un card aproape zilnic şi 38% îl folosesc mai des decât numerarul. Unul dintre principalele obstacole în calea plăţii cu cardul este lipsa terminalelor POS din magazine. În acest context, 29% dintre tinerii din România consideră că încă sunt prea puţine locuri care acceptă plata cu cardul.

În acelaşi timp, plăţile contactless cresc rapid în popularitate, 55% dintre consumatorii Gen Z din România utilizând deja această metodă, iar 29% afirmând că intenţionează să o facă în viitor.

Mai mult, Gen Z reprezintă un grup de consumatori înclinaţi către plăţile realizate cu telefonul mobil. Acest tip de plăţi contactless este facilitat de tehnologia de tokenizare dezvoltată de Mastercard. 49% dintre respondenţii români au declarat că folosesc această metodă de plată în prezent (versus 38% media la nivelul ECE), iar 31% spun că vor plăti astfel în viitor.

Pe lângă cumpărături sau alte servicii, tinerii sunt încântaţi şi de avantajele soluţiilor digitale din domeniul bancar. 84% dintre respondenţii din România spun că au un cont bancar, uşor peste media ECE de 82%. În acelaşi timp, aplicaţiile de mobile banking sunt foarte populare în rândul Gen Z. Pentru ei, o aplicaţie de banking mobil bună reprezintă unul dintre cei mai importanţi factori de care ţin cont în alegerea unei instituţii bancare (29%), alături de oferta de preţ pentru produsele/ serviciile primite (35%), calitatea serviciilor în relaţia cu clientul (34%), reputaţia (33%) şi beneficiile oferite (31%).

Mastercard este o companie de tehnologie în industria globală de plăţi.

Realitatea Live

14 Sept. 2025, 11:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Sept. 2025, 11:49 // Actual //  Ursu Victor

România își reînvie industria de apărare cu sprijinul Statelor Unite și al Germaniei, transformându-se rapid într-un hub strategic pentru NATO pe flancul estic. Țara construiește fabrici de drone și de pulberi în Brașov, extinde producția de vehicule blindate și pregătește lansarea asamblării tancurilor Leopard la Satu Mare, relatează Radio Free Europe România, noteză euromaidanpress.

Ministerul Economiei a anunțat că uzina militară Carfil din Brașov va produce drone cu componente furnizate de compania americană Periscope Aviation. Ministrul Bogdan Ivan a precizat că nu este vorba de o simplă achiziție, ci de un transfer complet de tehnologie, menit să creeze o capacitate industrială locală. Producția urmează să înceapă în această vară, cu un obiectiv anual de 3.500 de unități.

În paralel, conglomeratul german Rheinmetall investește 400 de milioane de euro la Brașov pentru construirea celei mai mari fabrici de pulberi din Europa. România vrea să reducă dependența de importurile din Serbia, unde mare parte a producției este de origine rusească. Fostul ministru al Economiei, Radu Oprea, a subliniat că producția internă de pulberi este „esențială pentru securitatea și independența României”.

Germania sprijină și extinderea uzinei din Mediaș, care va produce vehicule militare, iar la Satu Mare sunt planificate linii pentru tancuri Leopard. Aceste proiecte se înscriu în strategia NATO de creștere a capacităților de producție militară în Europa, pe fondul războiului declanșat de Rusia în Ucraina.

România are o istorie de colaborare cu mari companii de apărare. Începând cu parteneriatul cu Elbit Systems pentru modernizarea MiG-21, au urmat proiecte cu General Dynamics, Lockheed Martin, Raytheon, dar și cu Airbus și Naval Group pentru modernizarea flotei navale și a industriei aeronautice.

Conform noii Strategii Naționale a Industriei de Apărare 2024–2030, România își ridică cheltuielile de apărare peste pragul de 2% din PIB și prioritizează investițiile în drone, AI, securitate cibernetică și forțe navale. Planul include și o linie comună de producție UAV cu Ucraina, consolidând rolul României ca furnizor vital de logistică și tehnologie pentru Kiev și pentru NATO.

Prin aceste investiții, România nu doar că își întărește propria securitate, ci devine un actor-cheie în reziliența Europei împotriva agresiunii ruse.

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII